Twinkle | Digital Commerce

Gracious maakt gracieuze sprong naar internationalisering

2018-01-19
1322744
  • [branded content]
  • 3:04

Het Haagse digitale bureau Gracious Studios verandert de naam in gracious en maakt daarmee een vliegende start op weg naar internationalisering. Dit jaar opent het bureau een vestiging in Amsterdam als springplank naar andere landen. Met de nieuwe, verkorte naam gracious wordt ook de propositie aangepast: creating, building en promoting brands.

Het blijft niet slechts bij een naamsverandering. Er heeft ook een rebranding plaats gevonden die beter aansluit bij de strategische stappen voor de komende drie jaar.

Co-founder en directeur Zakaria Amlal:

‘gracious moet synoniem worden voor building awesome brands, nationaal en internationaal’

Bij een frisse start hoort uiteraard ook een nieuw onderkomen. Gracious is al gehuisvest in een modern pand in Den Haag, maar gaat twee etages lager een nieuwe plek vinden met veel meer ruimte en allure. Amlal: ‘Dit wordt een ontmoetingsplek voor creatieven, marketeers, strategen, designers en developers. Een smeltkroes van creativiteit en technologie. Allemaal gericht op onze missie: building awesome brands. Dat doen we nu ook, maar we zijn toe aan een volgende grote stap waarmee we ook internationale merken aan ons gaan binden.’

Klantbeleving

Volgens Amlal was de naam voor sommige mensen verwarrend. ‘Studios duidt niet direct op een digitaal bureau en kan de indruk wekken dat we andere werkzaamheden uitvoeren. Met de kleine aanpassing van de naam maken we duidelijk dat we merken bouwen dankzij innovatieve technologieën die onderscheidend vermogen creëren.‘

Gracious behoort sinds de start in 2007 tot de snelst groeiende bureaus van Nederland en wist meteen al gerenommeerde klanten als bol.com, ANWB en Achmea binnen te slepen. Inmiddels zijn daar tientallen nieuwe klanten bijgekomen. Volgens Amlal schuilt de grote kracht van het bureau niet alleen in het digitale hart en de creativiteit, maar vooral ook in de aandacht voor de klant. ‘We zijn er altijd voor de klant. 24/7 en met volledige overgave. Dat zullen andere bureaus ook roepen, maar klantgericht acteren zit in ons DNA. Er moet een natuurlijke klik zijn tussen ons en de klant en een gevoel van gelijkwaardigheid. Onze klanten voelen zich altijd teamlid en dat maakt het werken plezierig. Niet als leverancier maar als partner.’

Amsterdam

Na 10 jaar bleken diverse partijen uit de markt interesse in een overname van gracious. Na rijp beraad – ‘de interesse bleek vooral gevoed vanuit de gedachte om snel expansie te maken’- hield het bureau vast aan de eigen zelfstandigheid en een eigen koers. De stap naar het volgende level ziet Amlal dan ook als een logische. Hoewel de roots van het bureau echt Haags zijn, zal gracious dit jaar nog een vestiging openen in de creatieve hoofdstad van Nederland. ‘Ja, belangrijke beslissing! We gaan zorgen voor een eigenzinnig Haags geluid! We moeten, als we de stap naar internationalisering willen maken, in Amsterdam zitten. Voor ons best een gewaagde keuze, maar het is noodzakelijk om aan tafel van de grote internationale merken te komen. Begrijp mij goed, creativiteit staat los van locatie en we hebben echt geen intentie om een enorm netwerk te bouwen. Onze sterkte is juist de kleinschaligheid en de persoonlijke aandacht. Amsterdam is nodig om ons internationaal nadrukkelijk te manifesteren met behoud van ons DNA. Hier gaan we ook het talent vinden dat onze dienstverlening op een nog hoger plan brengt.’
Innovatiekracht

Gracious ziet al vanaf het begin innovatie als een vereiste om de concurrentie te verslaan. In de nieuwe opzet zal het bureau nog meer ruimte voor vernieuwing vrijmaken. De komst van de zogenoemde gracious labs staat dan ook garant voor een explosie aan snelle innovaties, hoogstaande technologie, het delen van kennis en voor concepting van A tot Z. Amlal: ‘gracious moet synoniem worden voor building awesome brands, nationaal en internationaal. We investeren heel nadrukkelijk in de toekomst om dat mogelijk te maken: in mensen, creativiteit, locaties en ook in overnames van sterke bureaus. Nogmaals, niet om de expansie zelf, maar om de klant optimaal van dienst te kunnen zijn. Want de focus is en blijft: fantastische en onderscheidende merken bouwen. Alles wat nodig is om dat te bereiken, zetten wij met verve in.’