Twinkle | Digital Commerce

Miljardenbezuiniging Carrefour; focus op online

2018-01-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

Retailreus Carrefour gooit het roer om. De Franse keten wil de komende jaren 2,8 miljard euro investeren in online. Kind van de rekening is het hoofdkantoor in Parijs. Daar verdwijnen 2.400 banen om kosten te besparen.

Dat meldt Carrefour in een nieuw gepresenteerde strategie. In 2020 wil de keten twee miljard euro hebben bezuinigd om de investeringen mogelijk te maken. De retailer heeft als doel in 2022 de wereldleider in voedseltransitie te worden. Om dat te bereiken, wil de Franse supermarkt in dat jaar een online omzet van vijf miljard euro behalen.

Naast de investering op online gebied, moeten de komende vijf jaar ruim tweeduizend gemakswinkels in de grote steden hun deuren openen. Daar tegenover staat de sluiting van 273 voormalige Dia winkels.

Nieuwe partners

In het plan komt ook het sluiten van nieuwe partnerschappen naar voren. Carrefour ging recent in zee met Fnac Darty en Showroomprivé. De keten onderhandelt in het kader van nieuwe partnerschappen met het Chinese technologiebedrijf Tencent en winkelketen Yonghui. Daarmee wil Carrefour zich op de Chinese online markt richten.