Twinkle | Digital Commerce

4 quick wins voor e-mail impact

2017-09-19
1000562
  • 3:27

Aan het eind van de zomer is het tijd om eens te kijken naar de kortetermijnplanning. Want nu heb je nog tijd om verbeteringen door te voeren die uitgevoerd kunnen worden én die rendement opleveren in de cruciale laatste maanden van het jaar. Vier tips die dit jaar nog zorgen voor meer verkoop.

De periode van september tot en met december is altijd hectisch. Targets moeten gehaald, campagnes voor het eind van het jaar in de steigers gezet. Of je nu een retailer bent of een verzekeraar, deze maanden bepalen of je het jaar succesvol afsluit.

Hieronder vind je vier zaken die impact hebben en die je dit jaar nog kunt oppakken. Deze quick wins hebben allemaal betrekking op het e-mail, het kanaal waar je bij uitstek snel verbeteringen kunt doorvoeren en direct het effect kunt doormeten. Ze zijn geselecteerd door te kijken welke makkelijke verbeteringen in de dagelijkse praktijk bij onze klanten het meeste impact gehad hebben.

1. Verhoog de openratio met reminders

Als retailer maak je vast gebruik van e-mailmarketing. E-mail is tenslotte de meest rendabele vorm van communicatie met klanten. Je hebt waarschijnlijk ook gemerkt dat een groot deel van deze e-mails niet geopend wordt. Zonde, want dat betekent een gemiste kans op verkoop. Veel bedrijven willen hier meer rendement uit halen en er is een supersimpel stappenplan dat direct zorgt voor meer omzet uit e-mail. Dat stappenplan ziet er als volgt uit:

- Filter iedereen uit je bestand die de afgelopen zes maanden geen e-mail geopend heeft - je wilt namelijk niet spammen.

- Maak een reminder voor iedereen die de mail niet geopend heeft, met dezelfde content. Verstuur de reminder enkele dagen na de oorspronkelijke e-mail.

- Maak een reminder voor iedereen die uit de mail heeft doorgeklikt, maar niet heeft gekocht. Verstuur de reminder enkele dagen na de oorspronkelijke e-mail.

Zo eenvoudig is het. De ervaring leert dat met name de tweede reminder kan zorgen voor 10 procent meer geopende e-mails. Daarnaast blijkt dat het nauwelijks leidt tot extra klanten of uitschrijvingen, mits je ook de eerste stap goed hebt doorgevoerd.

2. Verstuur een e-mail op het juiste moment

We zijn gewend om e-mails te versturen op het moment dat deze, over het algemeen gezien, het meest geopend worden. Of zelfs op het moment waarop het ons als marketeers het beste uitkomt. Beter is het om te kijken op welk moment de klant eerdere e-mails geopend heeft. De kans dat die klant de volgende keer op dat moment weer opent is stukken groter.

3. Combineer meerdere boodschappen in één e-mail

Steeds meer retailers versturen e-mails naar aanleiding van transacties. Coolblue is hier een goed voorbeeld van. Naar aanleiding van een bestelling verstuurt het bedrijf de volgende berichten:

1. orderbevestiging

2. verzendbevestiging

3. pakket is onderweg

4. vraag om reviews

5. aanbevolen producten voor je aankoop

6. reminder vraag om reviews

Dit zijn zes berichten die gerelateerd zijn aan de aankoop. Daarnaast verstuurt Coolblue ook een e-mail als je een product uit een bepaalde categorie bekeken hebt, en dan zijn er nog e-mails met aanbiedingen. Kortom, dat is heel veel e-mail, zeker als je regelmatig iets koopt. Het effect hiervan is echter wel dat je als consument een steeds hogere contactdruk ervaart. Slimmer is het om meerdere boodschappen te combineren in één e-mail. Dat zorgt voor een hogere attentiewaarde én een hogere klanttevredenheid.

4. Laat de klant een e-mail uitstellen (snooze)

Soms wil een klant best meer weten over de e-mail, maar heeft hij simpelweg geen tijd. In dat geval biedt de snooze-knop uitkomst. Hiermee zorg je ervoor dat de klant kan kiezen om de mail later nog een keer afgeleverd te krijgen (bijvoorbeeld een dag later). Makkelijke service voor de klant en het zorgt weer voor meer verkoop.

Wel een belangrijk aandachtspunt: als je de optie geeft om e-mails uit te stellen of te snoozen, zorg er dan voor dat tijdelijke aanbiedingen of acties hierop afgestemd zijn. Het is natuurlijk behoorlijk vervelend als de klant een reminder krijgt van een actie die inmiddels afgelopen is. Om dat te voorkomen zorg je dat je bij je artikelen een einddatum opneemt - de laatste verzenddatum. Na klikken op snooze wordt de mail dan opgebouwd met alleen artikelen die op dat moment nog geldig zijn.

Dat waren ze. Wellicht al bekend, dan ben je goed bezig! Als er iets nieuws tussen zit dan hoop ik dat het je helpt om nog betere resultaten te halen. Succes met de verkoop!