Twinkle | Digital Commerce

‘Crossborder e-commerce moet je ook gewoon leuk vinden’

2017-09-07
35792013
  • 2:35

GoCustomized, maker van gepersonaliseerde hoesjes voor gadgets, haalt het leeuwendeel van zijn omzet uit het buitenland. Oprichter en ceo Michiel van de Plassche kan het online verkopen over de grens in principe iedereen met een onderscheidende propositie aanraden. 'Maar als je het niet leuk vindt, veel beren op de weg ziet, dan moet je het misschien niet doen.’

Van de Plassche, op 6 september spreker op het CrossBorder e-commerce Event, víndt het leuk. ‘Internationaal zakendoen is heel interessant en leerzaam, maar je komt struikelblokken tegen. Dan gaat het niet alleen over business development of marketing, maar ook over logistieke zaken of belastingkwesties die je niet zag aankomen.’

CrossBorder Top 30

Als aanvoerder van de CrossBorder Top 30, de lijst met de snelst groeiende Nederlandse verkopers over de grens, kan hij het weten. GoCustomized zag zijn internationale webomzet in 2015 met niet minder dan 1.248 procent toenemen. ‘We waren eerder al uitgebreid naar België - dat kun je zien als een cadeautje, hoef je niet veel voor te doen - dat jaar hebben we onze sites helemaal gelokaliseerd voor de Britse, Duitse en Frans markt. Vervolgens ging het hard.’

Personalisatie

GoCustomized toont inmiddels tien landen met vlaggetjes op zijn site en het levert aan nog een veelvoud aan andere landen. Van de Plassche hield, getuige ook de naamstelling, rekening met internationale verkoop, maar het was niet per se de bedoeling toen hij zijn bedrijf in 2012 opzette: ‘Ik kwam van L’Oréal, had daar marketing- en managementervaring opgedaan. Ik zag personalisatie als trend opkomen, daar wilde ik iets mee doen. Ik dacht aan telefoons; iedereen heeft er één, dag in dag uit bij zich ook, maar ze zien er allemaal hetzelfde uit. Toen heb ik een webshop opgezet met glazen gepersonaliseerde achtergrondjes voor de iPhone 4. We hadden één webshop, in één land, en feitelijk maar één product dat we door een ander lieten maken. Nu hebben we zo’n vierhonderd producten, verkopen we aan steeds meer landen (waaronder sinds kort ook de VS, AvO) en doen we de sourcing en de printing allemaal zelf.’

Merk bouwen

GoCustomized personaliseert hoesjes van steeds meer merken en steeds meer producten, waaronder tegenwoordig ook bluetooth speakers en powerbanks. Van de Plassche: ‘We hadden kunnen kiezen voor verbreding, enkele jaren terug. Dus ook niet-gepersonaliseerde hoesjes gaan verkopen, maar daarin zit hem juist onze onderscheidende waarde. We kunnen dat goed en snel; met onze printfaciliteit kunnen we binnen 15 minuten een besteld product beprinten en gereed hebben voor verzending. In plaats van voor verbreding hebben we voor internationalisering gekozen. Tuurlijk zijn er overal ook wel lokale aanbieders. Maar veel concurrentie is veel markt, luidt mijn stelregel. Als relatief kleine speler moet je onderscheidend zijn, niet alleen op prijs. Wil je verschil maken, dan moet je een merk bouwen.'

Hoesjemaken.nl

Dankzij een acquisitie hanteert het Amsterdamse bedrijf nu een tweemerkenstrategie. Afgelopen najaar werd Hoesjemaken.nl overgenomen, inmiddels in zes landen actief met lokale beschrijvende domeinnamen als Mypersonalisedcase.co.uk, Huellegestalten.de en Lacoquepersonnalisee.fr. ‘We zien dat het werkt, dat het niet kannibaliseert op GoCusomized. We vinden nu een groep die we eerder hebben gemist.’

Op het CrossBorder e-commerce Event, woensdagmiddag 6 september, vertelt Michiel van de Plassche over de keuzes en de hobbels op GoCustomized’s internationale succesroute. Tijdens het congres wordt ook de nieuwe CrossBorder Top 30 bekend gemaakt.