Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat onze maatschappij met steeds korte tussenpozen nieuwe stappen maakt. De digitalisering veranderde onze consumptiepatronen, wensen en leef- en werkwijze voor altijd. Logisch dus dat businessmodellen net zo aan verandering onderhevig zijn. Wachten totdat je businessmodel echt overbodig wordt, is dan ook erg risicovol. Door jezelf een paar kritische vragen te stellen kom je al snel tot inzichten.
Voorheen hadden we tientallen jaren de tijd om relaxed op een industriële golf te surfen. Als online ondernemer was je tot voor kort automatisch al ‘future proof’. Je business was tenslotte online en dus modern. Die vlieger gaat niet meer op. Overigens, wie zegt dat je met maar één businessmodel moet werken? Om flexibel te blijven kan het voor sommige ondernemingen slimmer zijn om met meerdere business modellen te werken, zoals het Growth Institute zo treffend schrijft.
Wat is daarop je antwoord?
Verdien je nog geld met de juiste business? Heb je nog meerwaarde voor je klant? En doe je dit nog zo efficiënt en effectief mogelijk? Is het antwoord op alle drie de vragen volmondig ‘ja’, dan mag je best even rustig achterover leunen. Frons je nu twijfelachtig je wenkbrauwen, dan is het tijd om even wat vragen aan jezelf te stellen. De zomervakantie vind ik altijd een perfecte periode om even stil te staan bij dit soort zaken. De eerste helft van het jaar zit erop en je kunt even wat afstand nemen van de dagelijkse dingen-die-echt-eerst-moeten.
Een handige manier om je huidige én je gewenste businessmodel visueel te maken is de populaire Business Canvas Matrix, dat uit negen invulvakken bestaat. Wie zijn je belangrijkste partners, activiteiten, bronnen, kanalen en hoe zit het met je inkomsten?
Lastige vragen
Als succesvol (online) ondernemen zo gemakkelijk zou zijn, zou iedereen het wel lukken. Deze tijd van digitale transformatie vraagt dus om constante aandacht voor je businessmodel. Naast de bovenstaande vragen en de Business Canvas Matrix zijn er nog een aantal andere kritische vragen die je helpen om inzicht te krijgen of je nog op de goede weg zit. Deze vragen zijn ook erg behulpzaam:
- Als jij je eigen concurrent zou zijn, wat zou je dan doen om jouw bedrijf te beconcurreren?
- Vraag aan je klant: wat los ik eigenlijk voor jou op?
- Als je morgen opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders doen?
Niet afwachten
Bij beslist.nl zagen we een aantal jaren geleden al dat ons businessmodel als prijsvergelijker haar meerwaarde zou verliezen. Afwachten totdat deze voorspelling uit zou komen vonden we niet slim. Dankzij het bestaan van prijsvergelijkers behoren grote prijsverschillen online namelijk tot het verleden. Met ons nieuwe businessmodel, waarbij we als een extra verkoopkanaal fungeren, blijven we doen waar we goed in zijn, maar wel op een manier die aansluit bij de nieuwe behoefte van zowel de consument als de webshop. Het gaat erom dat je het heft in eigen hand neemt; niemand kent jouw bedrijf, je klanten en je krachten beter dan jijzelf.
Durf te kiezen!
Een businessmodel is niet voor eeuwig, dus maak in ieder geval een heldere keuze en ga ervoor. Want wie een keuze maakt heeft altijd mensen voor én tegen zich. Maar wie helemaal geen keuze maakt heeft niemand tegen, maar al helemaal niemand voor zich.
Een fijne zomer!
Beste Léon,
Leuk om je artikel te lezen. Ik ben het met je eens dat het Business Model Canvas een hele goede tool is om je business model aan te scherpen. Ik ben echter ook van mening dat daar nog een proces aan vooraf gaat. Namelijk het écht goed leren kennen van je klant en een creatief proces waarin je verschillende oplossingen bedenkt voor je klant. Hierin moeten mens, techniek, en business in balans zijn. Wat is jouw visie hierop?
Groeten, Rik
Lees voor meer informatie over bovenstaand proces het volgende: Uitleg bij de Design Thinking Methode