Na lang wachten lijkt Amazon nu ook actiever in Nederland te worden. Dit brengt niet alleen volop mogelijkheden voor consumenten, maar ook voor online adverteerders. In dit artikel zetten we de belangrijkste mogelijkheden voor online adverteren op Amazon op een rij.
Tekst: Roel Verzantvoort
Als ondernemer vliegen de kanalen en platformen om op te adverteren je om de oren. AdWords, Bol.com, Beslist, Marktplaats, YouTube en vele andere. En toen kwam halverwege 2016 ook Amazon om de hoek kijken. De retailgigant uit Amerika verovert Europa supersnel en neemt marktaandelen in een razend tempo over. Zo hebben ze in een paar jaar tijd een marktaandeel van 6 procent binnen de Europese fashionmarkt weten te behalen. En met de groei van online besteding en de omzetgroei van webshops wordt het tijd om Amazon eens onder de loep te nemen.
Hoe werkt Amazon eigenlijk?
Amazon is in principe een vergelijkingssite met een zeer breed scala aan producten die worden aangeboden door verschillende retailers. Met veel bezoekers op hun website is dit een interessant platform om op te adverteren. Net als bij Bol.com moet je een feed aanleveren om te kunnen adverteren. Afhankelijk van onder andere de categorie waarin je jezelf bevindt betaal je een bepaald bedrag per transactie. Daarnaast heb je de keuze om alle producten aan te leveren bij een Amazon Warehouse (een zogenaamd Prime-account), of zelf de transactie te versturen. Niet geheel verwonderlijk heeft het aanleveren van de voorraad bij een Amazon Warehouse de voorkeur. Belangrijk om te weten is dat ook Amazon de voorkeur geeft aan retailers die hun voorraad bij Amazon in beheer hebben gegeven.
Adverteren via Amazon
Wanneer je gaat adverteren via Amazon, zal je dus net als voor Google, Bol.com en andere vergelijkers met een feed moeten werken. Deze feed moet aan een hoop punten voldoen. Wat deze punten zijn vind je terug bij Amazon. Zodra je een feed hebt, kun je via SKU’s je producten in alle landen aanbieden (oftewel Sell Globally), zonder dat je hier heel veel wijzigingen hoeft te doen. Vanwege de database van Amazon wordt je feed vertaald en worden je producten wereldwijd zichtbaar. Hiervoor dien je wel een Prime-account te hebben.
Mocht je gaan adverteren, dan zijn er een aantal aspecten belangrijk. Zo kun je binnen je feed bepaalde bulletpoints toevoegen die bij het product worden vertoond (zie hieronder).
Daarnaast zijn de beoordelingen erg belangrijk, zoals hierboven aangegeven. Hoe meer reviews je hebt, hoe beter je producten vertoond worden (ook organisch).
Manieren van adverteren
Wanneer je gaat adverteren heb je de keuze uit twee mogelijkheden. Of jij bepaalt zoekwoorden en stelt deze handmatig in. Of je stelt een dynamische campagne in en laat Amazon de zoekwoorden bepalen. Net als binnen AdWords werk je met campagnes, advertentiegroepen, cpc’s (kosten per klik) en zoekwoorden. Tevens selecteer je de producten die bij de advertentiegroep/campagne horen. Deze worden op een shopping manier getoond, zoals hierboven te zien is.
The Buying Box
Net als binnen Google Shopping komt het voor dat meerdere aanbieders, dezelfde producten aanbieden. Deze vergelijking wordt op de productpagina weergeven, binnen de zogenoemde buying box. Zoals hieronder te zien is, worden hier ook andere aanbieders getoond.
Het belang om deze veiling te winnen is groot, aangezien dit de kans vergroot dat er een aankoop wordt gedaan. Deze veiling win je door onder andere een concurrerende prijs, voorraad, een Prime-account en als belangrijkste de klantervaring te realiseren (denk hierbij aan reviews, aantal verkopen en hoe lang je al verkoopt via Amazon).
Lighting Deals
Wanneer je (genoeg) reviews hebt, kun je gebruik maken van de Lighting Deals. Binnen deze deals, maak je gebruik van reviews en kwantiteitskortingen. Het werkt vrij simpel. Je kiest een product en hiermee maak je een Lighting Deal.
Zoals het voorbeeld hierboven aangeeft, moet je een minimaal aantal kunnen leveren. Indien je voorraad te laag is, ontvang je hier een melding van, zoals het kleine vierkant aangeeft. Verder kun je zien wat de korting voor de klant is. Als laatste stel je een budget en de datum in, wanneer deze actief moet gaan. De klant kan deze dan zien binnen het tabblad, deals van de dag (zoals hieronder aangegeven in de afbeelding).
Nadeel van deze Lighting Deals, is dat je het aantal verkopen via deze deals niet makkelijk terug kunt vinden.
Amazon Versus Google Shopping
Zoals altijd met je marketingmix is het belangrijk te beseffen dat alles een aanvulling kan zijn. In Nederland is Amazon nog te klein om direct de focus op te leggen. Het advies is dan ook zeker om eerst je Google Shopping-campagnes te optimaliseren.
Wanneer je wilt gaan uitbreiden naar Duitsland, is Amazon een reëlere optie. Uit onderzoek is gebleken dat in Duitsland, 38 procent van de gebruikers die een zoektocht naar een product doet start op Amazon. Voor Google is dit 35 procent.
Nadelen van Amazon ten opzichte van Google Shopping
Opvallend is wel dat binnen Amazon de zoekwoorden waarop je gevonden wordt, vaak wat generieker zijn. Hierdoor heb je relatief veel niet-relevante termen waarop je gevonden blijft worden. Dit is nadelig voor je advertentie uitgaven. Binnen Google Shopping, is dit over het algemeen wat minder.
De volumes op zogenoemde longtail- termen zijn binnen Amazon ook een stuk minder. Begin je campagnes dus ook altijd op maximaal midtail-niveau.
Het laatste, maar wel een belangrijke is dat Amazon geen zoekwoordplanner heeft, zoals Google. Hierdoor is het lastiger om het verkeer in te schatten. Om toch een beetje feeling te krijgen met de zoekwoorden waarop gezocht wordt, kun je gebruik maken van de insert-functie van Amazon.
Amazon staat nog in de kinderschoenen
Ondanks dat Amazon in Nederland nog in de kinderschoenen staat, is het belangrijk om nu al te beginnen met het opzetten en actief zetten van je producten op deze gigant. Doordat ze in Europa al aan het testen zijn om Amazon-producten naast de Google Shopping resultaten te zetten, is de focus van Amazon wel duidelijk.
Daarnaast is het vrij gemakkelijk om zichtbaar te worden op Amazon. Het is een kwestie van een account aanmaken en feed aanleveren. Zeker wanneer je wilt testen of er markt in bijvoorbeeld de UK of Duitsland zit, is dit een snelle en relatief goedkope manier om dit te testen. Voor de mkb-er/ kleinere ondernemer biedt het zeker een kans om (extra) verkopen te realiseren.
Het kan overigens ook een bedreiging vormen wanneer je niet meegaat in deze ontwikkeling. Een van de grootste bedreigingen is dat de positie van je concurrenten versterkt wordt. Een van de aspecten waar Amazon naar kijkt, is namelijk de periode dat jij je producten aanbiedt op Amazon. In combinatie met reviews (deze duren relatief lang voordat je die ontvangt) begin je met een serieuze achterstand als je als een van de laatste aanbieders begint.
Amazon biedt dus volop nieuwe kansen voor adverteerders. Een interessante groeimarkt die het andere gevestigde partijen weleens knap lastig kan maken. Wordt dus vervolgd!
Roel Verzantvoort is sea-specialist bij Tribal Internet Marketing.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Adverteren binnen Amazon: tips
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.