Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlandse winkels tonen minste digitale innovatie’

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Nederland kent weinig ‘digitale sprinters’, fysieke winkels die voordeel behalen uit de implementatie van digitale initiatieven. Dat concludeert Capgemini in nieuw onderzoek, waarin de consument zich gefrustreerd toont over fysieke retail.

Capgemini classificeert slechts vijf procent van de retail in Nederland als een ´digitale sprinter´. Daarmee bungelt ons land onderaan de rangschikking van technische innovatie in de winkelstraat in onderzochte landen, tegenover 31 procent in China en 24 procent in Duitsland en Frankrijk.


Liever afwassen
Volgens het onderzoek zijn veel consumenten teleurgesteld over de winkelstraat. De wens om digitale technologieën te implementeren in fysieke retail, wordt volgens het rapport niet voldoende beantwoord. Van de 6000 benaderde consumenten gaf een derde aan ‘liever het huishouden te doen dan een fysieke winkel te bezoeken’. In Nederland betrof dat 35 procent; 47 procent zei het winkelen als een klusje dat afgewerkt moet worden.

Technologie als hulpmiddel
Daaraan zou ten grondslag liggen dat consumenten een beleving zoeken in de winkelstraat – en die niet krijgen - die hun biedt wat webwinkels niet kunnen, waarbij technologieën de winkels toegevoegde waarde geven. ‘Consumers wish to use technology to help them engage with the store at every step of the shopping journey,’ aldus Capgemini. Bijna de helft van de retailers kreeg een negatieve beoordeling van de ondervraagde consumenten.

Verschillende visies
Een andere conclusie van de studie is dat retailers en consumenten significant verschillen in hun opvattingen over winkelen en digitalisatie. Zo vindt ongeveer 80 procent van retailers dat winkels bijdragen aan het vinden van productinformatie, -vergelijk, bezorginformatie en after sales, terwijl slechts 36 tot 45 procent van de consumenten het daarmee eens is.