Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize trekt personalisatielessen van bol.com

2017-05-27
30001688
  • [nieuws]
  • 1:26

Ahold Delhaize wil zijn online omzet de komende vier jaar verdubbelen. Daarmee zouden de online consumentenverkopen uitkomen op minimaal 4,6 miljard euro in 2020. Belangrijke troef: digitale personalisatie.


Dat staat in een update over de strategie van het fusiebedrijf, Better together getiteld (pdf). De totale e-commerce omzet komt dit jaar naar verwachting uit op 2,3 miljard euro, versus 1,8 miljard euro vorig jaar en 1,4 miljard in 2014. De komende jaren moet de online omzet van Ahold Delhaize jaarlijks met tussen de 20 en 25 procent toenemen:

Personalisatie
Dochterbedrijf bol.com heeft de afgelopen jaren veel werk gemaakt van personalisatie. Ahold Delhaize gaat de opgedane kennis gebruiken om ook supermarktklanten persoonlijker te bedienen:


Zo krijgen klanten van Albert Heijn straks een persoonlijk boodschappenlijstje gepresenteerd, op basis van eerdere aankopen en andere data. Wekelijks gaat de Zaanse grootgrutter 1,3 miljard productklantcombinaties maken, waartoe 25 miljard calculaties worden gemaakt.

Miljard
Bol.com passeerde medio november al de grens van 1 miljard euro aan jaaromzet, een primeur voor de Nederlandse online retail. Uit de presentatie van vandaag blijkt dat de omzet in België dit jaar met ruim 50 procent is gegroeid en dat de Twinkle100-aanvoerder inmiddels bijna 1 procent van de omzet boekt uit media services. Klanten besteden gemiddeld 167 euro per jaar bij Bol.com, ruim de helft meer dan vijf jaar geleden.

Voorlopig geen winst
‘De winkel van ons allemaal’ is goed voor de helft van Ahold’s e-commerce omzet, maar door de aanhoudende investeringen drukt bol.com de marge van het concern. Het zou ‘zeer goed’ zijn als bol.com over twee jaar winst maakt, zei managing director Daniel Ropers afgelopen voorjaar. ‘Maar het zou ook een rationele overweging kunnen zijn om nog langer verlies te accepteren.’