Twinkle | Digital Commerce

12 december toch niet drukste e-commerce dag

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:31

De voorspelling dat 12 december in Nederland de drukste e-commerce dag van 2016 zou worden, lijkt niet waargemaakt. Bol.com en PostNL herkennen zich niet in de datum die Adobe eerder dit jaar voor ons land noemde. Zij wijzen op volgende week.

'De drukste week moet nog komen,' klinkt het bij woordvoerders van beide bedrijven.

Grootste online winkeldag
Eind oktober bestempelde Adobe gisteren als de belangrijkste online winkeldag van het jaar, met een omzet van 1,7 keer de normale dagomzet:

Zowel bol.com als PostNL verwacht echter volgende week pas de grootste piek van het jaar. Bol.com wijst aanstaande maandag, 19 december, aan als meest waarschijnlijk de drukste dag van 2016.

Maandag drukste dag van week
Volgens Marjolein Verkerk, woordvoerster van de Twinkle100-aanvoerder, worden op maandagen vaak de meeste bestellingen van de week geplaatst. 'Consumenten zijn er in het weekend op uit en oriënteren zich; op maandagavond zijn veel mensen thuis en wordt er gekocht, het meest tussen 21.00 en 22.00 uur. Alleen op Black Friday was het dit jaar drukker dan de maandag erna, maar de maandag voor Sinterklaas was nog steeds het drukst qua bezoek en aantal bestellingen.'

Korting
Bol.com introduceerde dit jaar voor het eerst een korting van € 2,50 op momenten van topdrukte voor de feestdagen. De korting is voor consumenten die aangeven dat hun bestelling niet direct de volgende dag geleverd hoeft te worden, zodat de webwinkel de logistieke pakketverwerking beter kan spreiden. Volgens Verkerk is het goed mogelijk dat de korting komende week weer ingezet gaat worden.

Meeste pakjes
PostNL verwacht de hele komende week topdrukte. Afgelopen jaar viel de drukste dag van de pakketvervoerder op de woensdag voor kerst. Op die 23e december werden bijna anderhalf miljoen pakjes bezorgd.