Bol.com is aanvoerder van de nieuwe Twinkle100, het jaarlijkse overzicht over e-commerce in Nederland. De webwinkel staat met een omzet van 730 miljoen euro bovenaan de lijst met retailers, voor wehkamp, Zalando, Coolblue en Amazon. Travix is de grootste online reisverkoper in Nederland.
De negende Twinkle100 is zojuist gepresenteerd op Shopping Today in Utrecht. De redactie brengt daarin de 200 grootste online retailers en de 30 grootste online reisverkopers in Nederland in kaart, daarbij geholpen door de Hogeschool van Amsterdam. De bedrijven op de lijst zijn gerangschikt op hun online omzet in 2015.
Retailers
Hieronder vindt u de 10 grootste online retailers in Nederland, met daarachter de omzet in miljoenen euro:
- bol.com 730
- wehkamp 540
- Zalando 510
- Coolblue 377
- Amazon 320
- Albert Heijn Online 300
- Van Dijk Educatie 185
- H&M 160
- Media Markt 150
- Nextail (Blokker Holding) 134
In de lijst met retailers staan e-commerce organisaties die tastbare producten verkopen, primair aan consumenten. Voor het eerst zijn ook bedrijven zonder Nederlandse vestiging genoteerd.
Reisverkopers
Hieronder vindt u de 5 grootste online reisverkopers in Nederland:
- Travix 700
- KLM 550
- TUI 530
- Sundio Group 408
- Transavia 300
‘De Twinkle100 is rijker dan ooit tevoren, letterlijk en figuurlijk’, zegt Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘Niet alleen de allergrootste online verkopers profiteren van de aanhoudende groei van e-commerce. Ook daaronder wordt goed geboerd. Om het middensegment goed in kaart te brengen hebben we dit jaar veel aandacht besteed aan de Tweede100, de lijst met retailers die buiten de top-100 vallen. Lag de ondergrens voor opname vorig jaar nog op 1 miljoen euro, dit jaar sluit de lijst met retailers boven de 3 miljoen euro.’
De nieuwe Twinkle100 is ook rijker aan data. Dat is te danken aan een samenwerking tussen Twinkle en de Hogeschool van Amsterdam. Het Centre for Market Insights (CMI), het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen van de HvA, heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. Studenten hebben alle websites aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken zijn geïnventariseerd.
MeasureWorks, SimilarWeb en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk performance, traffic en social media. Ook is in de Twinkle100 een schat aan informatie over toeleveranciers te vinden.
De Twinkle100 is te bestellen op www.twinkle100.nl. Daar vindt u ook meer informatie over de extra dikke editie (332 pagina’s).
Graag uitleg over Amazon. Cloud? Webshop?
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=omzet%20bol.com%202015
bol.com boekte derhalve in 2015 een omzet van rond de 900 miljoen euro, Internetwinkel Coolblue heeft voor het eerst in zijn bestaan meer dan een half miljard euro omzet geboekt. In 2015 kwam de omzet uit op 555 miljoen
Bol.com heeft veel externe verkopers. Deze bieden hun spullen aan op de website van bol.com Uit ervaring weet ik dat daar redelijk wat omzet vandaan komt. Wordt dat gezien als omzet voor bol.com of is dat omzet voor de betreffende webshop of wordt dat zelfs dubbel geteld? Dus zowel bij bol.com als bij die webshop?
Travix van 222 mio in 2015 naar 700 mio in 2016???
@Alex: het gaat om de omzet die Amazon (met verschillende domeinen) vorig jaar genereerde uit productverkopen aan Nederlandse klanten.
@eric: bij de genoemde omzet van Bol.com zit ook 'Plaza-omzet' inderdaad. Dat staat er ook bij vermeld in de uitgave. In 2015 droegen de externe partners voor ongeveer een kwart bij. Ook zonder die inkomsten was Bol.com overigens de grootste geweest.
Het klopt dat bedrijven die verkopen op Bol.com deze omzet mee hebben mogen rekenen. Er zitten dus doublures in, daar zijn we ons van bewust en daar communiceren we ook over. Meer uitleg vind je in de verantwoording in de Twinkle100.
@Emile: Travix voert de nieuwe Travel30 aan met 700 miljoen euro inderdaad. Over de vorige editie kan ik niks zeggen. Wat ik wel weet is dat de schatting dit jaar mede is gebaseerd op deze cijfers, gecombineerd met Nederlandse verkeersaandelen van de verschillende websites, plus nog tal van andere geschreven en gesproken (anonieme) bronnen.
Amazon is een erg opvallende naam in dit rijtje, zeker omdat ze naar mijn weten alleen een Nederlandse ebooken site in 2015 hadden.
Bij de overige top 4 heb ik in 2015 allemaal wel minimaal 1 product besteld, dus dat valt beter te begrijpen.
Ben toch erg brnieuwd naar de berekening achter de omzetten. Weet zeker dat m.n. Bol.com en Coolblue hogere omzetten (zowel bruto als netto) hebben dan hier staat, zeker als ook Plaza omzet volledig wordt meegeteld.
Ik vind het maar een vreemde lijst, die Top100. Er staat immers niets over hoeveel kosten ze hebben gemaakt, alleen omzet volume. (Natuurlijk zegt het wel iets, maar toch.) Met een omzet van 100 miljoen en kosten van 101 miljoen is het resultaat nog altijd -1 miljoen. Jammer dat deze niet meegenomen worden in de berekeningen.
@ Arjan: is die 320 Miljoen van Amazon door hen gerapporteerd als omzet naar Nederland toe? Of een schatting van jullie? Kan me bijna niet voorstellen dat Amazon naar Nederland toe nu al 40% van de omze van bol.com haalt, zonder iDeal bijvoorbeeld.
Waarom worden bol.com en Albert Heijn nu apart genoemd (in tegenstelling tot vorig jaar) en is er wel een 'Nextail' notering (wat Blokker, Leenbakker, Intertoys etc. totaal betekent?).
Inderdaad vreemd dat Amazon in Nederland blijkbaar al zo'n hoge omzet haalt. Dit had ik totaal niet verwacht. Al heb ik zelf regelmatig op Amazon.de besteld, ik ken niemand uit mijn omgeving die Amazon gebruikt.
Dat Amazon 320 miljoen euro omzet haalt uit Nederlandse klanten is onzin. In vergelijking met Bol en Coolbue zie je eigenlijk geen reclame (online en offline) en is de naamsbekendheid onder volgens mij veel lager (geen bron anders dan eigen omgeving).
Overigens ben ik van mening dat het opsplitsen van per domein/site en daarnaast per holding/groep een eerlijker en transparanter beeld geeft.
@Stijn: de omzet van Amazon betreft een schatting van ons. Het gaat om productverkopen aan Nederlandse klanten op alle sites van Amazon.
Op de lijst werken we niet meer met holdings. Albert Heijn en Bol.com worden los van elkaar genoemd omdat het aparte e-commerce organisaties zijn: ander kantoor, andere aansturing, andere leveranciers, aparte werving, e.d. Nextail is wel één e-commerce club.
Bedankt voor de toelichting, Arjan.
Wat betreft jullie schatting van de omzet van Amazon aan Nederlandse klanten, denk ik dat veel mensen het interessant zouden vinden als jullie je schatting uiteen zouden zetten. Maar ik weet niet hoeveel jullie kwijt willen over jullie onderzoeksmethoden ;-)
Ik kan inderdaad ook niet geloven dat Amazon 320 miljoen doen in Nederland. Dat zou dan vrijwel alleen van .co.uk en .de moeten komen, want bij .com zijn de invoerrechten al gauw te hoog en bij de overige sites (.es etc.) moet je de taal kennen. Bij de Duitse site natuurlijk ook maar dat is voor de meeste Nederlanders wat makkerijker dan Spaans.
320 miljoen is erg veel,zeker als je het afzet tegen CoolBlue met 377 miljoen. Ik zie bij het postkantoor en in de bestelbus van PostNL best vaak die Blauwe pakketjes liggen CoolBlue, en bol.com maar van Amazon niet. Ik ken ook verder niemand die daar wel eens besteld.
Bol.com is de winnaar. Echter geen euro winst gemaakt. Ofwel een piramidespel, veel meer kan ik er momenteel nog niet van maken. Coolblue maakt wel winst, echter worden alleen omzetcijfers bekend gemaakt. Zalando heeft jaren rode cijfers geschreven. HelloFresh heeft een verlies van ruim 50 miljoen geleden in de eerste 6 maand(!) van dit jaar. Ik shop graag online, maar het is vreemd dat de traditionele retail vaak stuk loopt op de fata morgana die Online Shoppen heet