Twinkle | Digital Commerce

Verhoog uw conversie dankzij uw persoonlijke groei

2017-05-27
180101
  • 4:33

Iedere online marketeer of conversiespecialist droomt van een website die optimaal inspeelt op de behoeftes van de bezoeker en daarmee hoge conversies realiseert. Toch gaat dit in de praktijk regelmatig mis. In dit artikel leest u hoe uw persoonlijke ontwikkeling uw conversie kan stimuleren.

Tekst: Martin van Kranenburg   

De digitale basis: techniek en psychologie
Een optimaal converterende website moet van A tot Z kloppen. Hierbij is het belangrijk om vanuit verschillende invalshoeken naar uw website te kijken en te zorgen dat deze op elk niveau in orde is. De conversiepiramide biedt een handige leidraad en bestaat zoals hieronder te zien uit vier lagen:

Zoals gebruikelijk bij een piramide begint u te werken vanuit de bodemlaag. Pas als deze op orde is, stroomt u door naar de volgende stap. Onderstaand een korte toelichting op de lagen en de gewenste actie:

- Findability -  zorg dat uw website geoptimaliseerd is op zowel de belangrijkste zoektermen als long tail zoektermen. Vindbaarheid is het sleutelwoord.
- Usability - zorg dat uw website qua techniek en gebruiksvriendelijkheid op orde is. Bedenk altijd hoe u het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk kunt maken om de kerntaken uit te voeren. Het doel is zoveel mogelijk obstakels te elimineren.
- Persuasion - achterhaal of uw bezoekers voornamelijk beslissingen nemen op basis van systeem 1 (onbewust) of systeem 2 (bewust). Stem de inhoud en tone of voice hier vervolgens op af om het gedrag te veranderen en/ of te versnellen. De zes principes van Cialdini spelen hier een interessante rol in.
- Profiling - zet contextmarketing in door dynamische content te tonen. Zo geeft u bezoekers precies de informatie die bij hun profiel passen. Dynamisch maatwerk voor uw diverse klantsegmenten heeft hier dus een belangrijke functie.

Wees dus kritisch en check of uw website op alle vier de stappen optimaal scoort. Zo zorgt u dat uw website de bezoekers (op het juiste moment) van de juiste informatie voorziet en aan de hand neemt richting de uiteindelijke conversie.

Bedrijfsblindheid: sluipmoordenaar van creativiteit
Niet alleen de techniek en psychologie achter uw website dient in orde te zijn. Ook op persoonlijk vlak moet u over de nodige kennis en vaardigheden beschikken. Om maar een cliché aan te halen: stilstand is achteruitgang. Iets dat zeker in de online wereld en op het gebied van conversieoptimalisatie speelt. De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en voor u het weet is de concurrentie u weer een stap voor. Of nog erger: u voldoet niet meer aan de heuristieken en wordt door Google ‘gestraft’ met een lagere positie in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan een slecht werkende (of zelfs ontbrekende) mobiele site en pagina’s die pover scoren qua usability.

Het zijn zaken waar Google steeds meer belang aan hecht en consequenties aan verbindt indien u er niet aan voldoet. Om nog maar te zwijgen over de stromen bezoekers die uw website conversieloos verlaten. Bijblijven, of liever nog vooruitlopen, is dus de uitdaging. Als online marketingspecialist bent u hier waarschijnlijk bewust van. Toch kan het knap lastig zijn om ideeën te bedenken om bezoekers beter te laten converteren. Want ook al leest nog zoveel artikelen, de ideeën blijven uit en ook de brainstormsessies met collega’s leveren weinig op. Als u uzelf hierin herkent bent u waarschijnlijk bedrijfsblind. Oftewel: u zit zo diep in uw eigen bedrijfsvoering dat u een tunnelvisie heeft ontwikkeld. Balen, want dit verkleint de kans op creatieve en unieke ideeën.

Efficiënter leren met het 70-20-10 framework
Een model dat u helpt om uzelf en/of uw medewerkers te blijven ontwikkelen is het 70-20-10-model. Dit model van Charles Jennings geeft organisaties een kader om het leren binnen een bedrijf te organiseren. Centraal binnen de 70-20-10-werkwijze staat informeel leren door te doen. Door de fouten die u hierbij maakt, komt u weer tot nieuwe inzichten. Volgens Jennings geldt, in grote lijnen, de volgende verhouding qua leervermogen:

- 70 procent van de zaken die u leert komen voort uit uw opgebouwde ervaring en dagelijkse werkzaamheden.

- 20 procent van het leereffect komt door leren van anderen, door bijvoorbeeld coaching, feedback en samenwerking met collega’s.

- 10 procent van uw kennis ontstaat door te leren via een gestructureerd cursus-/ opleidingsprogramma. Hierbij gaat het om formeel leren via opleidingen, cursussen, workshops en events.

Het 70-20-10 framework van Charles Jenning, Bron: Charles-jennings.blogspot.nl.

Volgens Jennings heeft informeel leren een veel grotere impact en rendement dan het traditionele vormen van leren. Dit wil niet zeggen dat deze niet belangrijk zijn, ze fungeren namelijk als katalysator voor de andere onderdelen. Wel betekent het dat het effect van informeel leren door te doen aanzienlijk groter is. Denk dus niet dat u enkel kunt leren door een opleiding of cursus te volgen. Kijk juist ook eens in uw eigen werkomgeving hoe u uw persoonlijke ontwikkeling kunt versnellen.

Talent Circle
Als u een stap verder wilt gaan zijn er tegenwoordig ook Talent Circles. Deze leervorm draait om leren door te doen. Hierbij werkt u samen met getalenteerde professionals uit andere branches aan een persoonlijke businesscase. Zo ontwikkelt u onder leiding van een coach een andere kijk op uw vakgebied en rekent u af met bedrijfsblindheid.  Een Talent Circle is dus interessant als u zoekende bent naar een manier om de conversieoptimalisatie van uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Conclusie
Als u één ding uit dit artikel moet onthouden, dan is het dat conversieoptimalisatie voor websites samengaat met uw persoonlijke ontwikkeling en de manier waarop u leert. Zorg op digitaal vlak dus dat uw website is geoptimaliseerd volgens de conversiepiramide. Kijk hier ook welke beïnvloedingsprincipes van Cialdini kunnen helpen om uw conversie naar een hoger niveau te tillen. Breng daarnaast voor uzelf in kaart hoe u een optimaal leereffect bereikt en houd het 70-20-10-model hierbij in het achterhoofd. Zo tilt u uw conversiepercentage samen met uw persoonlijke skills naar de next level en wordt u nog beter in uw vak.

Martin van Kranenburg  is usability- & conversiespecialist en coach.