Twinkle | Digital Commerce

Zalando net niet aan 3 miljard euro jaaromzet

2017-05-27
180101
  • 1:35

Zalando heeft in 2015 net geen 3 miljard euro omzet geboekt. Daarmee behaalt het bedrijf niet de opbrengst die het graag op de teller had zien staan. De omzetgroei komt uit op 33,5 tot 33,8 procent, terwijl 33 tot 35 procent was verwacht.

Zalando meldde na zijn derde kwartaal ‘op schema’ te liggen voor 3 miljard euro omzet over het volledige boekjaar. Uiteindelijk komt het bedrijf uit op 2,955 tot 2,962 miljoen euro, zo blijkt nu uit de voorlopige jaarcijfers.

Winst
Na het enorme verlies in het derde kwartaal door investeringen, maakte Zalando deze cijfers in het vierde kwartaal weer zwart; 7 tot 9 procent van de omzet was winst (EBIT) in de laatste periode van 2015. Over het gehele jaar noteert de pure player 3,3 tot 3,9 procent winst, of 96 tot 114 miljoen euro.

‘Geweldig jaar’
‘2015 was een geweldig jaar voor ons’, zegt een trotse Ruben Ritter. ‘In ons eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf hebben we een significante groei kunnen realiseren, hebben we  langetermijninvesteringen gedaan en duidelijk winst gemaakt. Dit zullen we ook aankomend jaar vasthouden’.

Investeringen
Zalando testte in het afgelopen jaar same day delivery in zijn thuismarkt, in een later stadium het liefst binnen een half uur. Dit zal waarschijnlijk ook gebeuren vanuit zijn derde fulfilmentcentrum dat momenteel in aanbouw is, net als een nieuw kantoor in Berlijn. Andere investeringen waren onder andere een Whatsapp-dienst met stylisten en een ophaalservice voor retouren in Londen. Ook lanceerde het diverse apps.

Software as a Service
Zalando maakt de beweging van webshop naar platform, heeft u eerder kunnen lezen op deze site: Fashion as a Service. De virtuele deuren zullen à la Amazon en Bol.com verder open gaan voor externe partijen die hun verkoop willen aanjagen. Zalando ontzorgt hen desgewenst op allerlei vlakken, waaronder marketing en logistiek.