Na een succesvolle pilot heeft V&D besloten bestelzuilen op de winkelvloer uit te rollen. De ‘kiosken’, zoals ze worden genoemd, passen in de omnichannel-koers van V&D. Vorige week nog lanceerde de nummer 23 van de Twinkle100 een nieuwe website.
De afgelopen twee maanden zijn V&D’s kiosken getest in Almere, Amstelveen en Uden, laat een woordvoerster desgevraagd weten. Ze spreekt van een ‘zeer succesvolle pilot’, reden waarom de warenhuisketen begin volgend jaar start met de plaatsing van bestelzuilen in andere vestigingen. Hoeveel kiosken er zullen komen, en op welke V&D-vloeren precies, is nu nog niet bekend.
Briefing
De kiosken bieden de klant de mogelijkheid om in de winkel online bestellingen te plaatsen en direct af te rekenen per pin. Volgens de woordvoerster krijgen winkelmedewerkers een briefing om klanten daarbij te helpen, mocht het nodig zijn. ‘De klant kan op de zuilen producten in andere kleuren en maten bestellen, die in de winkels zijn uitverkocht. Ook krijgt de klant hierdoor meer inzicht in het gehele assortiment van V&D.’
Vd.nl
V&D lanceerde vorige week een nieuwe site. ‘Het nieuwe platform van Vd.nl is stabieler, betrouwbaarder en heeft een enorme hoeveelheid functionaliteiten’, aldus de warenhuisketen in een persbericht daarover. De mobile first ontworpen site heeft grotere afbeeldingen en biedt ‘uitgebreide productinformatie aan het begin van het oriëntatieproces’, allemaal om de mobiele bezoeker beter te bedienen.
Lees ook:
- Verzuiling op de winkelvloer (Twinkle 7-2015)
- V&D wil zichzelf online en offline opnieuw uitvinden (8 mei 2015)
Ik vraag me af of je het gebruiksvolume van deze zuilen in de winkel als succes moet tellen. Op zich zeg je tegen je winkelende klant dat het aanbod online groter is. Hoe zal dat de volgende keer zijn? Gaat de klant dan nog naar de fysieke V&D of besluit deze dan toch maar direct online te gaan. Met dat laatste is natuurlijk niets mis, maar de vraag is hoe je als V&D de toegevoegde waarde van de fysieke winkel nog kan uitleggen of verantwoorden? Zoekt de fysiek winkelende klant juist niet de winkelervaring en de online klant het product? Misschien moet je dan volledig inzetten op die traits. Het blijft lastig hoor, zo'n multichannel strategie waarbij het aanbod per kanaal verschilt in verscheidenheid aan keuze.
V&D zal zich vol moeten gaan richten op de belevingsaspecten op de winkelvloer. En daarmee de klant zodanig stimuleren, enthousiasmeren en faciliteren dat deze mulitchannel opzet een toegevoegde waarde krijgt.
Als eerste aanzet vind ik dit een goede stap. Nu werken aan het vervolg.
Goed initiatief van V&D want dit is de enige en juiste weg naar het aanbieden van online winkelen thuis, onderweg en in de winkel. Uiteindelijk verandert de fysieke winkel meer en meer in een fysieke lokatie vol beleving, gastheerschap en service domein voor de klant. Wij pleiten voor relevante plaatsingen van winkel & webshop assortimenten op de winkelvloer en de shopper journey beleving is dan nog meer dan online winkelen thuis en onderweg ...kom anders kijken en luisteren naar de AKO case tijdens de webwinkelvakdagen en overtuig uzelf ð??
nog even onze url!