Twinkle | Digital Commerce

Picnic: de Zalando van de boodschappen

2017-11-08
180101

Twinkle sprak met Joris Beckers, een van de ondernemers achter de nieuwe supermarkt Picnic. ‘Wij zijn de eerste partij waarbij consumenten niet meer hoeven te betalen dan in de winkel. Je kunt zeggen dat we met boodschappen doen wat Zalando met mode heeft gedaan.’

Vanochtend heeft u onder andere op deze site kunnen lezen over de aanstaande lancering van Picnic, een initiatief van Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys (beiden ex-Fredhopper), supermarktmarketeer Bas Verheijen en serieondernemer Michiel Muller. Twinkle stelde vijf vragen over de startup aan Beckers.

Klaar voor de start?
‘Door de huidige media-aandacht zijn we eerlijk gezegd nogal overvallen. Natuurlijk is het leuk, maar we zijn nog maar een hele kleine, beginnende supermarkt. Het staat allemaal in de kinderschoenen, elke dag voeren we verbeteringen door. De huidige test in Amersfoort loopt aardig, maar we moeten daar nog officieel van start gaan. Aan de andere kant zijn we ook niet van gister; we hebben drie jaar aan Picnic gewerkt. Het is een goed doordacht concept, dat we ambitieus in de markt gaan zetten. Aan voorspellingen over onze toekomstige aanwezigheid waag ik me niet, waarschijnlijk zullen we ons als een olievlek uitbreiden. Of we app only zullen blijven weet ik nog niet, voorlopig in ieder geval wel.’




Waar is het idee voor Picnic vandaan gekomen?
‘We hebben van dichtbij gezien hoe e-commerce is opgekomen in steeds nieuwe non-food categorieën. De andere Picnic-oprichters en ik vroegen ons af of zo’n online groei ook in boodschappen mogelijk is. Samen hebben we de twee belangrijkste hobbels geïdentificeerd: ten eerste de prijs, want bezorgen is nu gewoon duur, ten tweede het lange wachten door de grote tijdvakken. En dus besloten we iets te ontwerpen wat die twee punten adresseert: een nieuwe, totaal gekoelde voedselketen.’

Hoe ziet die eruit?
‘We werken met één dc in Nijkerk. Om elf uur ’s avonds, de uiterste besteltijd voor boodschappen bij Picnic, brengen we alle orders in kaart. Gedurende de nacht komen de versleveranciers naar Nijkerk, waarna alles keurig in mandjes wordt gestopt. De volgende middag gaan de bestellingen in een grote gekoelde vrachtwagen naar de hubs, waarvan we er voorlopig één hebben in Amersfoort. Daar worden de orders in elektrische bestelbusjes met koeling geladen, die speciaal voor ons zijn ontworpen en niet harder gaan dan 40 kilometer per uur. Die busjes leveren de boodschappen in vaste rondes en tot op een half uur nauwkeurig af aan de deur, een beetje zoals de melkboer vroeger. Door deze werkwijze blijven verswaren nog geen dag bij ons in de keten, waardoor we verser en goedkoper zijn dan de huidige aanbieders met winkels. Het prijsverschil geven we terug aan de klant; de boodschappen zijn nergens goedkopers en de bezorging kost niks.’

Hoe komen jullie aan het assortiment?
'Voor de kruidenierswaren werken we samen met supermarktketen Boni, aangesloten bij inkooporganisatie Superunie. Behalve aan de inkoopkant hebben we niks met Boni te maken, we trekken verder niet samen op. Naast Boni hebben we nog een aantal andere leveranciers. We zullen met name versproducten ook onder ons eigen merk gaan aanbieden. Denk aan groente en fruit, vlees en brood. Dat huisassortiment begint klein, maar zal in de loop van de tijd groeien.’

Welke potentie heeft de online food-markt in Nederland?
‘Dat is koffiedik kijken. Duidelijk is wel dat het online omzetaandeel in heel veel productcategorieën substantieel is geworden. In de UK gaat het online marktaandeel binnen boodschappen ook al richting de 10 procent. Boodschappen doen, zeker de weekboodschappen, is natuurlijk niet zo heel spannend. Er ligt dus ruimte om consumenten te ontzorgen, maar dan moet je niet te duur zijn. Op dit moment moet je altijd meer betalen als je online boodschappen doet. Daar brengen wij verandering in, zoals Zalando dat bij kleding heeft gedaan. Veel mensen waren daar heel lang sceptisch over, maar dat is uiteindelijk toch ook aardig gelukt.’