Twinkle | Digital Commerce

SuitSupply: ‘Minder winkels in Nederland door internet’

2017-11-08
180101
  • 2:10

SuitSupply bouwt gestaag aan zijn internationale expansie. Afgelopen zaterdag ging de eerste winkel open in China. In eigen land zal het aantal winkels eerder af- dan toenemen, aldus oprichter en directeur Fokke de Jong. ‘Er komen steeds meer klanten die puur online leven.’

Dat zegt De Jong in een gesprek met Nu.nl, naar aanleiding van de eerste permanente fysieke winkel in Shanghai. Eerder hield het Nederlandse herenmodemerk SuitSupply daar een pop-up winkel draaiende. ‘De Chinese overheid steunt ons omdat zij een ander soort retail wil, bereikbaarder, niet die van corruptie en de geschenkcultuur. De Chinese economie stort in en wij maken daar gebruik van’, aldus De Jong.

Na de VS, Afrika en Azië naar Australië
Azië is een belangrijke groeimarkt voor SuitSupply, dat nu een klein jaar actief is in Singapore en ook winkels wil openen in Peking en Hongkong. Er komt een tweede winkel in Shanghai en een filiaal in Zuid-Korea zit in de pijlijn. Eerder werd het vijftienjarige SuitSupply actief in de Verenigde Staten en in Zuid-Afrika, op korte termijn moet een Australische entree volgen met een winkel in Sydney.

SuitSupply online
SuitSupply begon ooit als webwinkel. ‘Door de oriëntatie op online was het vanaf het begin af aan al een internationaal concept’, aldus De Jong. ‘Alleen was de markt in die tijd nog niet klaar voor online.’ De omzet van komt voor ongeveer 70 procent uit fysieke winkels, de rest wordt online geboekt. Het internet wijst ook de weg bij de uitbreiding van Suitsupply. De Jong tegen Nu.nl: ‘Op die manier bekijken we of we ergens een voedingsbodem hebben.’

Minder winkels, maar groter
De directeur verwacht dat het aantal winkels van SuitSupply in ontwikkelde markten de komende jaren niet zal toenemen, maar zal afnemen: ‘De komende vijf jaar worden onze winkels groter, maar tegelijkertijd worden het er minder. Er komen steeds meer klanten die puur online leven, dat zie je in de Verenigde Staten al gebeuren. Dan heb je geen fijnmazig winkelnetwerk meer nodig, maar bijvoorbeeld één grote winkel in het noorden van Nederland, waar mensen een dagje naartoe komen.’

European E-commerce Award
SuitSupply kreeg begin vorige maand een prestigieuze European E-commerce Award overhandigd, op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Het bedrijf verliet Barcelona met de Omnichannel Award en dankt de onderscheiding volgens de jury aan ‘de continue inspanningen om de bedrijfsstructuur te heroverwegen en opnieuw uit te vinden’.

Martijn van der Zee
Naar aanleiding van de winst stelde Twinkle 5 vragen aan marketingdirecteur Martijn van der Zee. Hij vertelde onder meer over de komst van digitale schermen in winkels en andere actuele proejcten die de omnichannel-ervaring bij SuitSupply bevorderen.