Ontbinding, ruilen en conformiteit. Het zijn drie verschillende rechten die soms verwarringwekkend veel op elkaar kunnen lijken, waardoor zowel consument als webwinkelier in de fout gaan of elkaar simpelweg niet begrijpen.
Tekst: Charlotte Meindersma
Over het verschil tussen ontbinding en conformiteit kunt u meer lezen in een eerder artikel op deze site. Ruilen is vooral een mooie service van een webwinkel. Maar welke consequenties hebben de verschillende keuzes?
Ruilen versus ontbinden
Ontbinden is een wettelijk recht van de consument. Binnen 14 dagen nadat hij een product van een webwinkel heeft ontvangen, mag hij bij de webwinkel aangeven het product niet langer te willen hebben. Hij ontbindt de overeenkomst. Het product moet onbeschadigd terug worden gestuurd en de webwinkel moet vervolgens de koopprijs en bedrag van de heenzending aan de consument vergoeden. Daar kan een webwinkel helaas niet omheen. Zelfs niet tijdens een uitverkoopperiode.
Ruilen is een service van een (web)winkel. Voor een koop gedaan in een stenen winkel bestaat er geen recht van ontbinding. Toch bieden veel winkels wel een service die er op lijkt: de consument mag het product binnen een bepaalde periode ruilen. Aan dat ruilen kunnen voorwaarden worden gesteld. Bijvoorbeeld dat het prijskaartje er nog aan moet zitten, dat het artikel in de originele verpakking teruggebracht moet worden en dat het binnen een bepaald aantal dagen moet gebeuren.
Ruilen als service
Webwinkels kunnen ook ruilen als service aanbieden. In dat geval wordt er geen gebruik gemaakt van het recht van ontbinding. Zo kunt u er als webwinkelier voor kiezen om aan te bieden dat een consument een product mag ruilen en in dat geval een tegoedbon krijgt voor de volgende keer of dat hij er een ander product voor terugkrijgt. Dat kan voor een consument gunstig uitpakken, bijvoorbeeld als hij nog mag ruilen na het verstrijken van de ontbindingstermijn . Of als hij een tegoedbon krijgt die ook de waarde van het retourneren dekt, terwijl de consument deze kosten anders zelf had moeten dragen.
Mag een consument na ruilen nog ontbinden?
Voor een ruil gelden dezelfde regels als voor een koop. Het verschil is alleen dat je het ene product voor het andere product ruilt, in plaats van dat je het ene product krijgt en daarvoor geld betaalt (dus een product ‘ruilt’ voor geld).
Bij het ruilen ontstaat daarom in feite een nieuwe koop op afstand, met dezelfde rechten als wanneer het product met geld betaald zou zijn. De consument krijgt dus weer de gelegenheid om het product te bekijken en te controleren, zoals hij dat in de winkel ook zou mogen. Het normale ontbindingsrecht gaat vanaf de ontvangst van het product weer gelden. Wil de consument het product toch niet, om welke reden dan ook, dan mag de consument binnen 14 dagen na de ruil weer ontbinden.
Met ruilen ontloopt u het ontbindingsrecht niet
Ruilen is daarom vooral een mooie service. Het is niet een manier om onder het ontbindingsrecht uit te komen. Het is daarom verstandig aan het ruilen wel voorwaarden te verbinden. Bijvoorbeeld dat er alleen geruild mag worden voor een andere maat van hetzelfde product, omdat dit de kans op ontbinden verkleint of dat er na de koop maar enkele keren geruild mag worden. Biedt u bij ruilen een tegoedbon aan, laat dan vooraf duidelijk weten hoe lang deze geldig is.
Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.
Duidelijk artikel.
Ik zou alleen nog toe willen voegen dat het niet toegestaan is om kosten te rekenen voor ruilen. Juridisch zou ik namelijk ruilen zien als gebruik maken van het herroepingsrecht en vervolgens een nieuwe bestelling plaatsen.
De enige kosten die voor rekening van de consument mogen komen zijn dus de kosten om het product retour te sturen. Natuurlijk mag je die kosten als service wel vergoeden, maar het hoeft niet. Enkel in het geval dat je de consument extra voordeel biedt kun je dus ook extra voorwaarden stellen, doe je dat niet, dan kan een consument gewoon de koop ontbinden.
Het rekenen van (dubbele) kosten voor heenzending, mag dus niet!
Daarbij is een tegoedbon altijd een optie en mag de klant ook zijn geld terug eisen in geval van ontbinding.
Dit was in dit artikel ook zo bedoeld, maar we zien op die gebieden nog vaak veel misverstanden...
Ruilen is nu juist niet hetzelfde als herroepen/ontbinden. Uitdrukkelijk niet zelfs.
Ofwel: bij ruilen mogen voorwaarden gesteld worden. Dus zouden er ook extra kosten gerekend mogen worden, mits dat vooraf duidelijk was natuurlijk.
Wil de consument liever niet ruilen, omdat het duurder uit zou vallen dan ontbinden bijvoorbeeld, staat het de consument vrij om van diens recht van ontbinding gebruik te maken.
Als de webwinkelier een ruilmogelijkheid biedt die alleen maar negatiever uitpakt dan het ontbindingsrecht, kan de webwinkelier de optie om te ruilen beter achterwege laten.
Geld dat ook voor de verzendkosten want het omgeruild artikel is namelijk niet in de webwinkel gekocht maar is buiten de winkel geregeld via telefoon of Email.