Twinkle | Digital Commerce

Adblock aan het been

2017-11-11
180101

Zware tijden voor de media-exploitant en de adverteerder. Niet alleen neemt het uitgesteld tv kijken hand over hand toe (waarbij de commercials vaak worden doorgespoeld), ook is er online een stijgende populariteit van browserextensies zoals adblockers

Een adblocker geeft de mogelijkheid aan de gebruiker om pagina-elementen zoals advertenties te blokkeren en onzichtbaar te maken.

Rechtszaak
In Duitsland hebben de uitgevers van Zeit Online en het Handelsblatt een rechtszaak aangespannen tegen de makers van Adblock Plus. Zij zijn van mening zijn dat Adblock Plus niet het recht heeft om zonder hun toestemming advertenties te blokkeren. De rechter besliste deze week echter anders.

De beslissing dat adblockers legaal zijn in Duitsland - en daarmee zeer waarschijnlijk in heel Europa - kan wel eens voor een omslag van de het huidige online advertentiemodel zorgen.

Ergeren
Al jaren lang ergeren veel consumenten zich al aan opdringerige en storende advertenties op internet. Complete site takeovers, die de interessante content wegdrukken, of site vertragende Flash-advertenties irriteren het meest. Adblockers als Adblock Plus behoren dan ook tot de populairste browser add-ons. De groei van deze Adblockers zijn de adverteerders en media-exploitanten een doorn in het oog. Zo steeg het gebruik van Adblock Plus in Amerika in één jaar met meer dan 70 procent:



Maar omdat consumenten nu eenmaal niet graag betalen voor content zijn advertentie-inkomsten van levensbelang.

Hoe nu verder?
De advertentiemarkt zal zich moeten aanpassen. Het wordt de hoogste tijd om de consument niet langer te overladen met storende advertenties, maar reclame te maken die relevant, interessant of gewoon erg leuk is. Waarbij men zich wel duidelijk moet realiseren dat vroeger of later ook het overal tracken van de consument wel eens aan banden gelegd zou kunnen worden.  De komende tijd zullen adverteerders goed moeten nadenken over hoe en waar ze de consument wil bereiken. En media-exploitanten over hoe ze de online reclame-inkomsten op peil kunnen houden.