Twinkle | Digital Commerce

Amazon opent winkel op Alibaba’s Tmall

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:05

Amazon heeft een winkel geopend op Tmall, de b2c-website van grote concurrent Alibaba. Een opmerkelijke stap, waarbij het lijkt of Amazon Tmall als springplank gebruikt voor een sterkere groei op de Chinese markt.

The Wall Street Journal vond de net geopende winkel op Amazon.tmall.com. Hier verkoopt de Amerikaanse e-commerce reus schoenen, keukenproducten, wijn en houdbare etenswaren.

Aandeel
Amazon heeft het volgens de nieuwssite erg moeilijk om in China voet aan de grond te krijgen. Het bedrijf had eind 2014 zo’n 1,3 procent van de Chinese online b2c-markt in handen, terwijl Alibaba met Tmall een aandeel van 57,6 procent heeft, schrijft Tech in Asia.

Commissie
Met de opening van een eigen winkel op Tmall lijkt Amazon zijn zelfstandige groei in China op te geven. Het bedrijf moet nu commissie afdragen aan Alibaba voor elke verkoop die via de winkel wordt gesloten.

Alibaba in de VS
Alibaba maakte vorig jaar een beursgang in de Verenigde Staten. Daarvoor lanceerde het bedrijf een eigen verkoopsite in de VS: 11main.com. Hierop verkoopt het onder andere fashion, sieraden en speelgoed. Ook kunnen Amerikaanse consumenten winkelen op Alibaba's internationale platform AliExpress. Deze website accepteert sinds gisteren ook iDeal als betaalmiddel voor Nederlandse klanten.