Twinkle | Digital Commerce

De impact van virtual reality op e-commerce

2017-11-09
180101
  • 2:52

De virtuele werkelijkheid is nabij. In 2015 maken wij massaal kennis met de Oculus Rift, de virtual reality bril die mediaconsumptie, e-commerce en advertising ingrijpend gaat veranderen.


Door: gastblogger Tim Nijland

De focus van Oculus ligt momenteel nog op het creëren van een immersive voor gamers. Het bedrijfsleven merkt echter snel de gevolgen van virtual reality. In dit blog schets ik een beeld van de niet zo verre toekomst en de impact op e-commerce.




Virtueel winkelen
Online shoppen wordt naar het hoogste niveau getild. Geen opdringerige verkopers, drukke winkelstraten of een item dat niet voorradig is. In de virtuele winkel bekijk je een product in 360 graden, in elke gewenste kleur en met alle opties. Audi toont de potentie al met de eerste digitale autoshowroom. Behalve het product zien kun je het ook oppakken en de textuur en het gewicht voelen. De accessoires die dit mogelijk maken, zoals de Peregrine handschoen, zijn in de laatste ontwikkelingsstadia. Een bodysuit biedt de mogelijkheid jezelf volledig naar een digitale omgeving te verplaatsen. Je past eenvoudig je nieuwe outfit en rekent deze af met een ingebouwde NFC-chip. De eerste stappen zijn gezet; je ziet, hoort en voelt reeds virtueel, proeven en ruiken zijn niet ver weg. Virtual reality prikkelt straks al je zintuigen!

Ultieme targeting en unieke advertenties
De Rift staat in verbinding met je computer en weet welke sites je bezoekt, producten je koopt en berichten je post. Reclameborden langs de lijn in je game of favoriete show zijn specifiek op jou afgestemd. Eye-tracking gebeurt on the fly en data wordt gelijk omgezet in nieuwe advertenties. De final frontier voor big data mining en advertising.

Betrokkenheid en interactie
Klanten laten zien hoe hun product wordt gefabriceerd? Neem ze mee op een tour door je fabriek, zoals Chrysler doet. Feedback van je klanten voor een nieuwe dienst? Organiseer een interactieve brainstormsessie. Virtual reality is de ultieme kans om je doelgroep te betrekken. Open deuren die normaal gesloten blijven en maak de drempel lager dan ooit tevoren.

Virtuele vakantie en digitaal toerisme
Lopen over het strand van Hawaï of een afdaling van die beruchte zware piste? Een wandeling over de Chinese muur of een vergezicht vanaf het Empire State Building? Met virtual reality beleef je een reis vanuit je luie stoel. Je bespreekt met andere reizigers in een virtuele chat room de hotspots en loopt vervolgens één van de reisbureaus binnen om je reis te boeken. Geschiedenislessen komen tot leven vanaf de tribune van het Colosseum en een tour door het Louvre maakt je zonder duizenden anderen toeristen.

Het delen van ervaringen en avonturen
Je vrienden ontmoeten in een virtuele wereld is de volgende stap (of barrière?) in sociale communicatie en interactie. Je spreekt af in een digitale kroeg of racet samen over een digitale kartbaan. Pretparken zijn 24/7 geopend en vrij van lange rijen en kostende kinderen. De mogelijkheid virtueel te ervaren biedt bedrijven de kans om relatief goedkoop spectaculaire ervaringen aan te bieden.

De toepassingen zijn (virtueel) eindeloos
De mogelijkheden van virtual reality zijn eindeloos en de gevolgen voor zowel off- als online bedrijven moeten niet onderschat worden. De ontwikkeling gaan in rap tempo zo zijn er al tientallen accessoires verkrijgbaar. Samsung en Sony zijn tevens met de ontwikkeling van brillen en deze week werd duidelijk dat ook Apple zicht op virtual reality gaat storten.

Maak kennis met de toekomst
In 2015 betreden wij massaal de virtuele wereld. Elk organisatie is gebaat bij een goed beeld van de toepassingen van virtual reality. Breng de kansen en bedreigingen in kaart en denk nu al na over een strategie.
 
Tim Nijland is initiatiefnemer van Oculusrift-blog.nl. Via die site kunnen geïnteresseerde bedrijven of particulieren een Ocolus Rift huren.