3D printing wordt langzaamaan door verschillende online retailers ingezet als nieuwe dienstverlening naar de consument toe. Welke invloed heeft deze enigszins nieuwe technologie op de e-commerce markt? En wat kunt u als webwinkelier met 3D printing?
Volgens het Amerikaanse online adviesbureau Wohlers Associates bracht 3D printing in 2013 zo’n 3,07 miljard dollar op. Hierbij gaat het zowel om de verkoop van 3D geprinte producten als het printen als dienst an sich en de verkoop van printers. Het bureau meldt dat deze omzet tussen 2011 en 2013 jaarlijks met 32,3 procent is gestegen.
Hoe werkt 3D printing?
3D printing start met een digitaal model van een object dat naar een 3D-model wordt omgevormd. Het object wordt laag voor laag opgebouwd in de printer met een bepaald materiaal. Dit kan bijvoorbeeld plastic, metaal of een speciaal poeder zijn. Het gehele proces heet rapid prototyping.
3D printing en e-commerce
Diverse grote retailpartijen hebben 3D printing al omarmd. Zo kunnen consumenten via de iPhone-applicatie eBay Exact 3D-merchandise kopen van verschillende 3D-printing bedrijven en heeft Etsy op zijn Amerikaanse site dertien pagina’s vol 3D geprinte objecten te koop staan.
In Nederland pioniert Hema met 3D printing door consumenten in de fysieke winkel een print van zichzelf te laten maken. Zij ontvangen daarna binnen enkele weken een miniversie van zichzelf. Online verkoopt Hema 3D-geprinte accessoires die klanten kunnen customizen.
Ook zijn er nieuwe online partijen die 3D printing als specialiteit hebben. Het internationale Shapeways heeft veertig verschillende materialen in het bestand waarmee het tot nu toe al 120 duizend producten heeft geprint. Het bedrijf vertelde tijdens een recente editie van Logistiek & E-commerce dat consumenten ook zelf ‘winkeltjes’ op Shapeways.com kunnen openen om 3D geprinte artikelen te verkopen. Het platform telt nu zestienduizend shops.
Welke kansen zijn er voor retailers?
3D printing kan voor e-commerce partijen zowel nieuwe mogelijkheden bieden als een bedreiging voor de business zijn. Consumenten kunnen bijvoorbeeld kleine objecten zelf gaan maken met thuisprinters. Dan lijkt de verkoop van dergelijke voorgeproduceerde artikelen overbodig te worden.
Echter, als retailers zich richten op de dienstverlening rond 3D printing, dan kunnen zij ook verdienen aan deze ontwikkeling. Consumenten kunnen bijvoorbeeld het materiaal voor de print bij de webwinkelier aanschaffen en via een download file zelf hun product thuis uitprinten. Retailers hoeven hierdoor een minder grote voorraad aan te houden. Vervoerders zullen hierdoor wel minder pakketten kunnen vervoeren, maar deze daling kunnen zij opvangen door lokale 3D print hubs in te richten en consumenten daar hun artikelen uit te laten printen.
Bron: Practical E-commerce.
3D printing is een digitale productietechnologie. Hierdoor nemen de mogelijkheden exponentieel toe en dalen de prijzen ieder jaar weer. De verwachting is dat over 5 jaar iedereen een printer thuis zal hebben en dat je daarmee vrijwel alles kan maken in heel veel verschillende soorten materialen. Je download dan simpelweg het design van een nieuw paar schoenen van je favoriete merk en print het zelf thuis uit. De schoenenleverancier zou bij wijze van spreken de materialen die je nodig hebt voor het maken van de schoenen kunnen toezenden. Omdat 3D printers gemakkelijk en snel unieke dingen kunnen maken zullen de schoenen jou perfect passen en kun je ze zelfs nog bewerken naar jou smaak.