Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn bezorgt voor 99 cent

2017-05-27
180101
  • 1:16

Albert Heijn heeft de kosten voor het bezorgen of ophalen van online bestelde boodschappen tijdelijk drastisch verlaagd. Tot en met volgende week zaterdag betalen webshoppers slechts 99 eurocent voor bezorging tot in de keuken. Afhalen is bij orders boven de 70 euro gratis.

Albert Heijn, onderdeel van Twinkle100-aanvoerder Ahold, wijst Nederlanders sinds ongeveer een half jaar nadrukkelijk op de specifieke voordelen van online bezorging. Dat deed de supermarktketen onder andere in tv-spotjes rond de Hamsterweken begin dit jaar. Steeds vaker komt de marktleider met online only aanbiedingen en vorige maand stuntte AH met gratis bezorging bij aanschaf van een krat Heineken, een krat Grolsch of een sixpack Italiaans Peroni bier.

Bezorg- en afhaalvensters
Albert Heijn rijdt alleen voor om te bezorgen bij orders van minimaal 70 euro. Deze en volgende week kost dat 99 eurocent, versus een (tijdvakafhankelijk) veelvoud in andere weken. Afhalen bij de pick-up points is tijdelijk kosteloos bij orders boven vanaf 70 euro, voor kleinere bestellingen geldt een tarief van 99 cent. De actie geldt alleen voor particuliere klanten en als de bezorg- en afhaalvensters vol zitten, dan vist de consument achter het net.

Webconcurrentie
Albert Heijn verkoopt al sinds 2001 online en het ziet de webconcurrentie langzaam toenemen. Hoogvliet stelde afgelopen november afhaalbalies open, Spar maakt serieus werk van e-commerce en Jumbo opent dit jaar met afhaalpunten binnen en buiten de eigen winkels.