Twinkle | Digital Commerce

Milieu-impact online winkelen: media missen nuance

2017-11-11
180101
  • 2:14

‘Online winkelen nekt het milieu’, zo luidde de kop in verschillende media deze week. Klinkklare onzin natuurlijk. Aanleiding waren de bevindingen van het eindrapport van de expertgroep Ecologie van Shopping2020.


De kop van het artikel in Metro, later overgenomen door Nu.nl, dekte ook niet het bericht dat weer gebaseerd was op een door Shopping2020 uitgebracht persbericht. Vanzelfsprekend heeft ook de groei van online winkelen impact op de ecologische voetafdruk. Dat geldt voor alle economische activiteiten. Maar dat online winkelen het milieu nekt, is natuurlijk onzin. Dat heb ik woensdagmiddag ook uitgelegd op Radio in Hilversum.

Impact misschien wel kleiner
Je zou zo maar kunnen beredeneren dat de milieu-impact van online shoppen zelfs significant kleiner is dan die van het traditionele winkelen. Voor een bezoek aan de winkelstraat of het winkelcentrum pakken veel Nederlanders toch nog altijd het liefst de auto. Als een kledingstuk niet past, brengen veel Nederlanders het jurkje of de broek ook gewoon weer met de auto terug naar de winkel. Vergelijk die ecologische impact maar eens met alle online, vanuit thuis geplaatste bestellingen, die in distributiecentra van PostNL, Selektvracht etc. worden verzameld, waarna een bestelauto met pakketjes van tientallen webwinkels door je buurt rijdt om ze af te leveren. Hoezo nekt het online winkelen het milieu? Levert ze niet juist een bijdrage aan het reduceren van de ecologische footprint van al het winkelen in Nederland?

E-ambitie
Maar laat het duidelijk zijn: we weten het vooralsnog gewoonweg niet. Het is van belang dat de online branche een goed antwoord vindt op de impact van online winkelen op het milieu. Goed onderzoek naar de ecologische voetafdruk van online en offline winkelen lijkt daarbij een belangrijke randvoorwaarde en eerste stap. Een mooie e-ambitie voor Shopping2020 wat mij betreft.

Groene bezorglabels
Daarnaast reikt de expertgroep Ecologie in het expertrapport een aantal serieuze ideeën aan om in de toekomst de ecologische footprint van online winkelen te reduceren. Webwinkels zouden bijvoorbeeld groene bezorglabels kunnen voeren, waaraan de consument kan zien welke milieu-impact een bepaalde ontvangstoptie heeft. De technologie kan de sector ook helpen om het aantal retouren, met name in het fashion-segment, terug te dringen. Met behulp van 3D-pasmodellen is de consument thuis achter de computer in staat kleding in de juiste maat te bestellen. En wie op het gelijke gewicht blijft, kan de volgende keer die broek met prima pasvorm in 1 klik bestellen.

Avondbezorging
Want laten we onszelf ook niet gek maken. Het is de consument die graag een product binnen het uur thuis wil hebben of die het product ´s avonds thuis afgeleverd wil hebben omdat er dan iemand thuis is. En die consument is daar bereid voor te betalen. PostNL maakte deze week bekend vanaf mei ook op dinsdag- en donderdagavond tot 21.30 uur pakketjes thuis af te leveren. Ik bedoel maar.