Twinkle | Digital Commerce

DPD introduceert international afhaalpuntennetwerk

2017-05-27
160130
  • 1:13

DPD Pakketservice bouwt aan een ‘geïntegreerd internationaal netwerk van afhaalpunten'. Het grensoverschrijdende netwerk van ParcelShops voor de ontvangst en de verzending van pakketten wordt vanaf vandaag uitgerold.

Om te beginnen worden de ruim duizend ParcelShops in de Benelux met elkaar verbonden. Tot eind 2014 komen er volgens DPD vijfhonderd van dat soort punten in de lage landen bij. 'Ook vindt er volgend jaar integratie plaats met de 5.000 punten in Duitsland en 6.500 punten in Frankrijk’, laat het bedrijf weten.

DPD kiest naar eigen zeggen voor een gefaseerde introductie en start met een aantal grote webshops. ‘In de vervolgfase komt DPD met een aantal klantentools ter ondersteuning van zakelijke en particuliere verzenders’, is de belofte.

Consumentenmarkt
De investeringen passen in DPD’s groeiambities op de consumentenmarkt. Michaël van Ooijen, CEO van DPD Nederland, zegt daarover in een persverklaring: ‘DPD speelt een actieve rol in de b2c markt. We zien dat er voor webshops logistieke drempels zijn om consumenten in het buitenland te bedienen. Vanuit onze historie ligt onze kracht in internationaal pakketvervoer. Dit hebben we nu ook vertaald naar een internationaal ParcelShop netwerk waarbij nu ook b2c-verzendingen naar het buitenland opgehaald kunnen worden bij afhaalpunten.’

UPS en Kiala
DPD concurreert onder andere met UPS, dat bouwt aan een netwerk van afhaalpunten in Duitsland en Groot-Brittannië. Het Amerikaanse bedrijf is sinds begin vorig jaar eigenaar van Kiala, met afhaalpunten actief in de Benelux, Frankrijk, en Spanje.