Als een webwinkel enige tijd goed draait, wordt het al snel aantrekkelijk over de landsgrenzen te kijken. Veel ondernemers zien internationale groei wel zitten, zeker wanneer ze in eigen land tegen maximale grootte aanzitten. Wat komt er allemaal kijken bij een stap naar het buitenland op het gebied van online marketing? Hoe zorgt u ervoor dat uw winkel in het buitenland net zo goed wordt gevonden als hier?
Tekst: Erwin Bossers
Internationale SEO (search engine optimization) is een vak apart. Een volledig overzicht is niet te geven, maar wel een basis. Belangrijk is dat u rekening houdt met iemands geografische locatie, maar ook met de voorkeurstaal op basis van onder andere de zoekopdracht en de browser-instellingen. Ervan uitgaande dat u als winkeleigenaar weet uit welk land een (potentiële) klant komt en welke taal hij gebruikt om zich te oriënteren, zijn er verschillende methodes om zoekmachines effectiever in te zetten. Hieronder vindt u er vier.
1. Domeinnamen
Het begint vaak bij de juiste domeinnamen en -extensie. Google biedt een helder overzicht van country code top level domains (ccTLD) en generic top level domains (gTLD). Deze laatste extensies staan los van een bepaald land of regio, dus wanneer u ze gebruikt moet u extra informatie aan Google geven over wat wel en niet getoond moet worden om de grafische targeting te bepalen. Het is mogelijk om websites en folders aan regio’s toe te kennen, zodat Google die koppeling niet zelf hoeft te maken. Een belangrijke overweging hierbij is of u bezoekers op taal of op land van herkomst wilt targeten. Is de locatie van belang voor uw product of dienst, dan is geografische targeting noodzakelijk. Hiervoor moet u onder meer de relevante domeinen vastleggen en de geotargeting-opties binnen de verschillende webmaster-tools gebruiken. Overigens is een URL met bepaalde landextensie nu alvast claimen natuurlijk een slimme zet als uw ambitie ver reikt.
2. Webhosting
Lokale hosting, zeker in geval van geografische oriëntatie, kan nuttig zijn. Op nationaal niveau maakt het minder uit waar een site wordt gehost, maar internationaal speelt het wel degelijk een rol. Een van de belangrijkste elementen hierbij is hoe snel een site geladen wordt.
3. Links
De waarde die met inbound links in eigen land is opgebouwd, is tot op zekere hoogte behulpzaam over de grenzen heen. Beginnen vanaf het nulpunt is dus overdreven, maar er moet geïnvesteerd worden in het realiseren van inkomende links vanuit het specifieke land. Dit betekent dus tijd, moeite en geld steken in het benaderen van lokale sites en het maken van content die andere sites gemakkelijk kunnen overnemen, allemaal om verwijzingen naar de eigen site te krijgen. Dit is een langetermijnstrategie en is sterk afhankelijk van het medialandschap in het betreffende land.
4. Taal
Als de keuze is gemaakt om een (gedeelte) van de site te vertalen, houd er dan rekening mee dat pagina’s in verschillende talen elkaar niet overlappen of zelfs naar elkaar linken. Dat werkt verwarrend voor de bezoeker, maar ook Google is er geen fan van. Kies liever voor een linkje bovenaan de site waarmee de bezoeker van taal kan veranderen. Om de interne SEO tot in de details door te voeren, is het aan te raden ook de alt attributes en afbeeldingsnamen te vertalen. Verder helpt een lokaal (post)adres.
Een belangrijk uitgangspunt bij alle SEO-inspanningen is dat optimalisatie geen eenmalig project is. Het vereist voortdurende controle en bijsturing, lokaal of internationaal.
Erwin Bossers is lead SEO-consultant bij het fullservice online marketingbureau Expand Online.
Twee artikelen over internationaal verkopen.De meeste nieuwe shopeigenaren staren zich hier blind op en wordt nogal misbruikt in reklame om een webshop te beginnen.. lekker wereldwijd verkopen....Mooi, bekijk dan eerst even je marketing budget !Wij zitten in Belgie, nu niet het ecommerce land bij uitstek. Nederland is dus "dichtbij". Maar het vraagt wel dubbel inspanningen, daarnaast richten we ons op Frankrijk. Duitsland hebben we al grotendeels opgegeven omdat we daar een ontzettend budget voor nodig hebben. Hoe je het draait of keert met Google alleen kom je er niet. En de UK hebben we maar helemaal een jaar uitgesteld.En focus is waar het allemaal om draait. En in alle landen reageert men anders op linkaanvragen of contact met blogs. En diegeen die denken dat je dit met engels wel even kunt regelen zit er helemaal naast. In Frankrijk en Duitsland reageert men geeneens op een engelse email, dus zul je dit toch in hun landstaal moeten doen en google translate gaat je daar echt niet mee helpen...En zo zijn er nogal wel wat andere verschillen te vinden die het ontzettend moeilijk maken om over de grens te gaan verkopen.Have Fun Mikehttp://www.depoezenshop.com