Twinkle | Digital Commerce

Helft van de omzet is winst voor Alibaba

2017-05-27
728309
  • [nieuws]
  • 1:42

De Chinese e-commerce gigant Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal een winst geboekt van 680 miljoen dollar, ofwel ruim een half miljard euro. De omzet groeide tot 1,38 miljard dollar, 71 procent meer dan die in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde cijfers van Yahoo, dat voor 24 procent eigenaar is van de Alibaba Group. Onlangs nog speculeerden analisten erop dat Alibaba 50 miljard euro zou kunnen ophalen met een beursgang.

Gigantische winst
Anders dan het Amerikaanse Amazon en het Duitse Zalando koppelt het Chinese Alibaba zijn onstuimige groei aan een gigantische winst, verhoudingsgewijs zelfs steeds meer winst; tegenover de omzetgroei van 71 procent stond een winstgroei van 189 procent. Bijna de helft van Alibaba’s omzet (49 procent) kon afgelopen kwartaal als winst worden bijgeboekt. Ter vergelijking: Amazon realiseerde vorig jaar een verlies van 39 miljoen dollar op 61,1 miljard dollar aan inkomsten, Zalando boekte over diezelfde periode een verlies van bijna 90 miljoen euro op een omzet van 1,15 miljard euro.

Alibaba, Taobao.com en Tmall.com
Alibaba is behalve van de gelijknamige online groothandel (b2b) onder andere eigenaar van de grootste Chinese online consumentenmarktplaats Taobao.com (c2c) en van Tmall.com, de grootste site waar merken en retailers hun waren aan de man brengen (b2c). ‘Alibaba is Amazon en eBay samen, maar dan nog veel groter’, zei Lac Tran van Web2Asia vorige maand op de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Marktleider
Behalve dominante verkooppodia biedt de Alibaba Group merchants onder andere ook oplossingen voor payments en webanalytics. Door dat alles - geen bedrijf heeft zoveel data over Chinese consumenten - is Alibaba in eigen land niet of nauwelijks in te halen volgens Tran: ‘Tenzij ze de overheid tegen zich in het harnas jagen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.’

Reorganisatie en investeringen
Alibaba kondigde begin dit jaar een grote reorganisatie aan, maar het investeerde ook: het bedrijf lanceerde onder andere een nieuwe eigen zoekmachine en het werkt aan een 24-uurs bezorgdienst voor heel China.