Twinkle | Digital Commerce

Duitse ondernemers keren zich tegen marktplaatsverbod

2017-11-11
138129
  • 1:51

Duits retailers kunnen zich in een petitie uitspreken tegen de 'marktplaatsverboden' die fabrikanten hun opleggen. Het Bundesverband Online Handel steunt de actie, die een gevarieerd aanbod en innovatiekracht moet bewaken.

In navolging van onder andere Adidas legden drie onafhankelijke fabrikanten van outdoor-artikelen onlangs een marktplaatsverbod op aan Duitse verkopers. Ze mogen producten bijvoorbeeld niet als third party seller aanbieden op Amazon.de. De fabrikanten stellen dat consumenten op die sites onvoldoende worden geïnformeerd.

Oliver Porthmann is twee weken geleden een petitie gestart op de site van Choice in eCommerce, een platform dat hij eerder dit jaar oprichtte. Porthmann werkte in het verleden onder andere voor T-Mobile, waar hij de marktplaats Electronic Scout 24 opzette, en voor eBay. Hij heeft zette vervolgens met Chartixx een eigen analytics-dienstverlener voor webwinkels op.

Meer faillissementen, hogere prijzen, minder innovatie
De handelsbeperkingen die fabrikanten retailers opleggen hebben volgens Porthmann (interview) vervelende gevolgen: allereerst leiden ze tot financiële problemen bij wederverkopers van merken. Hij stelt dat het op 1 januari ingegane marktplaatsverbod van Adidas bijvoorbeeld tot verschillende faillissementen heeft geleid. Daarnaast zullen prijzen van producten stijgen naarmate er minder aanbieders zijn, iets waar consumenten de dupe van worden. Tenslotte denkt Porthmann dat de verkoopbeperkingen de innovatiekracht van de Duitse retail ondermijnen.

Wal keert schip
Volgens de actievoerder moeten producten daar worden aangeboden waar veel consumenten zijn, en dat is op marktplaatsen het geval. Porthmann gelooft er niet in dat merken, al zijn ze zo groot als Adidas, zonder marktplaatsen kunnen om voldoende omzet te genereren. De marktplaatsverboden zijn niet meer van deze tijd, geeft hij aan. Daarmee impliceert Porthmann overigens dat de wal het schip op enig moment toch wel zal keren.

Petitie aanbieden
De ondertekenaars van de petitie blijven anoniem, omdat ze volgens de initiatiefnemer bang zijn voor verdere handelsbeperkingen. Porthmann zegt met zijn actie opiniemakers en de politiek te willen bereiken. Begin september wil hij de petitie overhandigen aan de Duitse regering, de Europese Commissie en regeringen van landen waar soortgelijke beperkingen zijn opgelegd. Hij wijst specifiek op Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden en Zweden.

Bundeskartellambt
De marktplaatsverboden worden binnenkort wellicht om juridische gronden teruggedraaid. Het Duitse Bundeskartellambt, dat waakt over eerlijke concurrentie bij onze oosterburen, heeft een onderzoek ingesteld naar de vermeende concurrentiebeperkingen van Adidas en andere sportmerken.