Twinkle | Digital Commerce

Prijsbeleid online reisorganisaties strenger gecontroleerd

2017-11-11
180101
  • 1:04

Online reisaanbieders worden de komende tijd strenger gecontroleerd op hun prijsbeleid. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) vindt dat organisaties de prijs van een vakantie niet duidelijk genoeg in beeld brengen voor de consument.

Het gaat om prijzen van bijvoorbeeld vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen, meldt de NOS. Veel reisorganisaties vermelden volgens de ACM pas laat in het bestelproces in de webshop welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. Dit moet volgens de autoriteit al meteen helder zijn voor de consument. De regels voor een helder prijsbeleid gelden nu al, maar worden volgens de toezichthouder nog vaak omzeild door de reisaanbieders.

Boete
De ACM gaat de komende tijd strenger controleren. 'Het wordt tijd dat reisaanbieders stoppen met het gebruik van onduidelijke prijzen. Dat is onwenselijk voor de consument én voor de branche', meldt ACM-bestuurslid Anita Vegter in een verklaring. Reisorganisaties die zich niet aan de afspraken houden kunnen per overtreding een boete van maximaal 450.000 euro krijgen.

Campagne
Ook start de ACM vandaag via ConsuWijzer.nl een campagne om consumenten voor te lichten over hoe duidelijke prijzen in de reisbranche eruit zien en hoe prijzen onderling vergeleken kunnen worden.