Twinkle | Digital Commerce

Laat de reisbranche Pinterest links liggen?

2017-05-26
300300
  • 1:38

De meeste marketeers onder ons zijn nog druk bezig om Facebook en Twitter effectief in te zetten. Maar naast Facebook en Twitter dient de volgende social mediatrend zich al weer aan: Pinterest! Pinterest groeit. En hard ook.


Het foto’s plaatsen op je prikbord is binnen twee jaar tijd uitgegroeid tot een netwerk van meer dan 20 miljoen gebruikers. In Nederland zijn ook steeds meer zakelijke voorbeelden te vinden, vooral op het gebied van fashion. Er zijn nog opvallend weinig leuke pinboards uit de reis- en vrijetijdsbranche. Op zich vreemd, want Pinterest gaat over beleving. Het gaat erom dat je met je pinboard een goede sfeer rondom een thema of merk creëert.

Claim je merk
Veel bedrijven stoeien met wat ze moeten doen met dit soort nieuwe media. Doordat ze vaak nog geen concreet beeld hebben, laten ze het nog even in de ijskast staan. 'Pakken we later wel een keer op', hoor je vaak. In de ijskast betekent vaak ook dat ze echt niets doen, ook niet hun merk claimen op dit soort netwerken. En ja, dan is het wachten totdat een particulier of een concurrent met je merk aan de haal gaat. Wat te denken van: Pinterest.com/sunweb , Pinterest.com/landal, Pinterest.com/thomascook of Pinterest.com/ryanair  ...

Wees realistisch
Pinterest zit nog in de pioniersfase. Verwacht nou niet direct dat je veel bezoekers of boekers uit Pinterest.com krijgt. Bij Pinterest gaat het vooral om beleving. Een gevoel dat je als merk zou willen uitstralen. Het kan je merk online versterken. Je laat zien dat je voorop loopt, meedoet met dit soort nieuwe ontwikkelingen. Het hoeft ook niet zoveel tijd te kosten, als je vooraf maar goed nadenkt hoe je de boards op je profiel wil gaan inrichten. Eerst denken, dan doen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik nog weinig inspirerende voorbeelden tegen van de grotere merken uit de reisbranche. Er waren er wel een paar, zoals Pinterest.com/klm, Pinterest.com/visitholland, en Pinterest.com/oadreizen.