IDeal was afgelopen maand 98,5 procent van de tijd beschikbaar voor webshoppers op primetime, dat wil zeggen van zeven uur ’s ochtend tot één uur ‘s nachts. De gestelde norm van 99 procent werd niet gehaald, onder meer als gevolg van DDOS-aanvallen op vooral ING.
Dat blijkt uit cijfers (pdf) op de site van Currence, de beheerder van iDeal namens de Nederlandse banken. Ze hebben afgesproken dat de populaire online betaalmethode op primetime 99,0 procent van de tijd beschikbaar moet zijn voor Nederlandse webshoppers, een norm die belangenvereniging Thuiswinkel.org overigens te laag vindt liggen.
Minuut per uur onbeschikbaar
Door storingen, die voornamelijk het gevolg waren van DDOS-aanvallen, werd de primetime-norm voor issuing banken (consumentenbanken) afgelopen maand niet gehaald. Per uur was iDeal bijna een minuut (54 seconden) niet te gebruiken.
Tussen één en zeven ’s nachts lag de beschikbaarheid met 96,1 procent wel boven de gestelde norm van 93,5 procent. Aan de acquiring kant (banken van webwinkels of psp’s) kwam de beschikbaarheid uit op 99,5 procent op primetime en 99,6 procent non-primetime.
Transacties
Het aantal iDeal-transacties bedroeg afgelopen maand 10.574.715. Dat is ruim anderhalf miljoen meer dan in april vorig jaar, maar minder dan afgelopen maart:
Onder de norm
Nog niet zo lang geleden, in november vorig jaar, was de beschikbaarheid van iDeal ook ondermaats; door een vijf dagen durende storing bij Rabobank was de betaalmethode toen maar 98,0 procent van de tijd te gebruiken op primetime. Ook in januari 2012 bleef de beschikbaarheid onder de afgesproken norm, net als in de maanden februari, juni en november van 2011.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Beschikbaarheid iDeal opnieuw ondermaats
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.