Bezoekers van V&D kunnen sinds kort online bestellen in de warenhuizen. Dat laat de keten weten in een bericht over het 125-jarig bestaan. V&D stelt in die periode de transitie te hebben gemaakt van een winkel naar een ‘omnichannel belevenis’.
Voortaan kunnen bezoekers van V&D een product dat bijvoorbeeld niet in hun kleur of maat voorradig is online bestellen op een zuil met internetverbinding. Volgens een woordvoerster bevindt die zich vlakbij de kassa, waardoor personeel desgewenst kan helpen bij het plaatsen van de order.
Cadeaukaart
Online afrekenen kan vooralsnog alleen met een cadeaukaart van V&D, volgens de woordvoerster om de veiligheid te graranderen. 'Bezoekers kunnen het precieze bedrag voor de gewenste bestelling op de kaart laten zetten. Daarvoor moeten ze inderdaad wel even langs de gewone winkelkassa.'
Multi- en crosschannel
De optie om in de winkel online te bestellen is de laatste in reeks stappen die clicks en bricks verbinden. Een groot deel van het assortiment van V&D en zijn shop-in-shops is inmiddels te koop op Vd.nl. Ook kunnen online orders worden opgehaald in de winkels van de keten, bij Kiala-punten elders en sinds kort bij een aantal vestigingen van food-zusje La Place.
V&D op mobiel
V&D kreeg ook geoptimalseerde sites voor smartphones en tablets, een Facebook-kanaal met eigen aanbiedingen en een mobiele applicatie. Binnenkort moeten gebruikers ook kunnen bestellen met die app. Met een online omzet van 27 miljoen euro bezet V&D de 37e plek in de Twinkle100.
Mooi dat V&D de overstap heeft gemaakt naar mobiele applicaties en een interactief touchscreen om in de winkel te bestellen. Naar mijn mening is alleen het proces met de cadeaukaart wel erg omslagtig. Ik denk dat er komende jaren nog veel systemen zullen opduiken (ze zijn er al) die dit proces veel eenvoudiger en sneller kunnen maken voor de consument zodat de drempel lager ligt en het bestelproces sneller verloopt.
De cadeaukaart werkwijze geeft aan dat er geen betaalfunctie is geintegreerd. Er is nu al veel mogelijk door creditcard gegevens van vaste klanten te registreren en versleutelen bij een payment service provider. Met een username password zijn deze dan te ontsluiten. Maestro komt hier straks ook bij waardoor iedereen hierover kan beschikken.
Echte stap voorwaarts zijn de multichannel wallets van MasterCard (PayPass Online) en Visa (V.me) waarin de consument zijn voorkeuren voor betalen en bezorgen kan opslaan en een 1 click checkout wordt geboden. Werkt via smartphones, internet en NFC.
Goed initiatief. Ik vraag me alleen af of er niet een simpele kassabestelling kan plaatsvinden. Klant hoort dat iets niet voorradig is. Klant bestelt toch aan de kassa en order wordt thuisbezorgd. Betaling via zelfde systeem en wordt aan vd online doorgezet.
De Instore Kiosk is hot momenteel. Ideale manier om je complete assortiment op een duidelijke en prettige manier te presenteren. Koppeling met de kassa is een vereiste. Ongelooflijk dat V&D dit niet heeft. Bedrijf waar ik voor werk heeft een online kassa die real-time gekoppeld kan worden aan de instore Kiosk. Klant rekent af bij de kassa en krijgt netjes bonnetje mee.