Twinkle | Digital Commerce

In 7 stappen beter vindbaar in lokale zoekresultaten

2017-05-27
350242
  • 5:29

Veel online ondernemers hebben één fysieke locatie, bijvoorbeeld een winkel en/of een afhaal- en retourpunt, waarop ze graag gevonden willen worden. SEO-consultant Roald Craenen definieert 7 stappen om hoger te scoren in de lokale zoekresultaten van Google.
 
Tekst: Roald Craenen


Dit artikel gaat in op lokale ondernemingen met één vestiging.

1. Adresgegevens
NAW-gegevens staan centraal in lokale vindbaarheid. Daarom is het belangrijk uw adresgegevens op uw homepage te plaatsen. Bij voorkeur plaatst u adresgegevens op iedere pagina. Dat kan gemakkelijk in bijvoorbeeld de footer of de sidebar van uw website.

Zorg ervoor dat uw NAW-gegevens uit tekst bestaan. Maak er geen afbeelding van. Daarnaast kunt u gebruik maken van Schema.org, zodat zoekmachines uw NAW-gegevens ook als zodanig herkennen.

Als laatste onderdeel van deze eerste stap dient u een uniek telefoonnummer te vermelden op uw website. Hierin geldt dat een lokaal nummer het beste werkt. Bij voorkeur dus geen 06-, 0900- of 0800-nummer.

2. Paginatitels & meta descriptions
Paginatitels en meta descriptions hebben binnen lokale zoekresultaten ongeveer hetzelfde effect als binnen de ‘normale’ zoekresultaten. Het is dus zaak uw belangrijkste keyword(s) hierin te verwerken.

Neem bijvoorbeeld Frank Wouterse, een aannemer in Utrecht. Zijn huidige snippet ziet er als volgt uit:



Te zien is dat Frank al het een en ander aan zijn paginatitels heeft gedaan. Hij heeft zijn belangrijkste keywords ‘aannemer’ en ‘aannemersbedrijf’ in de paginatitel verwerkt, met de plaatsnaam ‘Utrecht’ om het een lokaal karakter te geven. Een goed stramien voor een paginatitel is ‘[bedrijfsnaam] – [keyword] [plaats]’.

Hetzelfde geldt voor de meta description. Hierin neemt u ook de belangrijkste keyword(s) op, maar probeer u zich vooral in maximaal 156 karakters te onderscheiden en te vertellen wie of wat u bent en doet. Een voorbeeld van hoe Frank dit zou kunnen doen:



Wilt u uw meta description tweaken, zodat deze er perfect uitziet in de zoekresultaten? Maak dan gebruik van de Snippet Optimizer van SEOmofo.

3. Content
Op uw homepage vertelt u natuurlijk wie u bent, wat u doet en waarom mensen juist voor u moeten kiezen. Probeer uw klanten centraal te stellen tijdens het schrijven van deze tekst, maar let er op dat u ook hierin uw keyword(s) en plaatsnaam verwerkt.

Dit doet u voor een of meerdere alinea’s, waarbij u met behulp van h2’s onderscheid maakt tussen de alinea’s. Wanneer mogelijk verwerkt u uw keyword(s) en plaatsnaam ook in de h2’s.

4. Google Places / Google+ Local
Lokale vestigingen kon u voorheen claimen en beheren door middel van het Google Places dashboard. Tegenwoordig gebeurt dat in Google+ Local. Belangrijk is volledig te zijn en alles zo veel mogelijk in te vullen. Kleed uw Google+ Local pagina ook meteen aan met wat beeldmateriaal. Dit spreekt veel meer aan.

Het is belangrijk dat de bedrijfsgegevens op de Google+ Local pagina overeenkomen met die op uw website en feitelijk dus ook met uw inschrijving in het KvK register. Daarnaast neemt u ook een link op naar de homepage van uw website.

5. Bedrijvengidsen
Het ranken in de lokale zoekresultaten gaat volgens een iets ander principe dan de ‘normale’ zoekresultaten. Naast relevantie en backlinks, spelen citations (vermeldingen van NAW-gegevens) een grote rol. Dat is waar bedrijvengidsen om de hoek komen kijken.

Net zoals startpagina’s een eerste gemakkelijke stap zijn om links te krijgen, zijn bedrijvengidsen een eerste stap om meer citations te krijgen. Probeer een aantal goede bedrijvengidsen te vinden en meld uw bedrijf aan. Let erop dat u ook hier dezelfde NAW-gegevens gebruikt als op uw website en uw Google+ Local pagina. Om u op weg te helpen vind u hieronder 15 bedrijvengidsen:

6: Citation building
Stap 5 is natuurlijk al een flinke berg werk, maar het houdt uiteraard niet op bij het aanmelden van uw bedrijf bij een aantal bedrijvengidsen. Het doel van deze 6e stap is meer citations te verkrijgen. Dat doet u allereerst door uw concurrenten te bepalen en te analyseren. Als voorbeeld neem ik weer Frank Wouterse.

Concurrenten
Voor Frank is het belangrijk goed gevonden te worden op het woord ‘aannemer’. Allereerst wilt u weten wie uw concurrenten zijn op deze term. Dit doe u door 1) te googelen op ‘aannemer’ en 2) uw locatie te wijzigen (in dit geval Utrecht).



In een Excel-document noteert u vervolgens alle concurrenten met positie, URL en telefoonnummer. Het beste is per concurrent een apart tabblad te nemen.

Linkclump
Het doel is te achterhalen op welke website de NAW-gegevens van uw concurrenten zijn vermeld, maar die van uw bedrijf nog niet. U begint met de eerste concurrent, in dit geval Boon & Teeuwen. In Google zoekt u op ‘030 2340176 -site:boonenteeuwen.nl’, waarbij u het aantal zoekresultaten instelt op 100.

Al deze zoekresultaten kunt u documenteren in uw Excel document, op het tabblad van Boon & Teeuwen. U kunt ze allemaal handmatig overnemen, maar de Chrome-extensie Linkclump kan u enorm veel tijd schelen. Nadat u Linkclump hebt geïnstalleerd, moet u wel even onderstaande instellingen overnemen:



Door vervolgens alle 100 zoekresultaten te selecteren met uw rechtermuisknop, terwijl u CTRL ingedrukt houdt, kopieert u alles naar uw clipboard. Dit plak u vervolgens in Excel.

Citationizer
Nu u de eerste 100 websites hebt gevonden waarop de NAW-gegevens van concurrenten zijn vermeld, wilt u weten of u (of uw klant) er ook op voorkomt. Zo ja, prima, zo nee, dan is er werk aan de winkel. Ook deze handeling kunt u handmatig doen, maar ik heb een tooltje gemaakt waarmee dit geautomatiseerd wordt.

Ga naar de citationizer op de site van Easy Internet Marketing en vul in het eerste veld uw telefoonnummer in, of dat van uw klant. In het tekstveld eronder plakt u alle URL's die u zojuist in uw Excel document heeft geplakt. De tool controleert nu per URL of het ingevulde telefoonnummer op de website voor komt. Zo ja, dan verschijnt een ‘ja’, zo nee, tja… spreekt voor zich.



Wanneer u dit voor alle concurrenten doet, kunt u flink aan de slag met citation building!

7. Linkbuilding
Als laatste stap op weg naar betere lokale vindbaarheid, zijn we aanbeland bij linkbuilding. Voor velen is het een bekend proces. Ook hier kunt u allereerst aan de slag met een aantal relevante startpagina’s, waarna u vooral aan content werkt (zowel intern als extern).

Als lokale ondernemer is het interessant lokale (media)aandacht te krijgen, door bijvoorbeeld interviews te doen, of door een ludieke actie op te zetten. Zorg er hoe dan ook voor dat er gelinkt wordt naar uw website, maar dat ook de adresgegevens van uw bedrijf vermeld worden. Zo krijgt uw website meer linkwaarde en heeft u tegelijkertijd een citation te pakken.

Ik hoop dat u met dit proces meer structuur aan kunt brengen in het verbeteren van uw lokale vindbaarheid en ben dan ook erg benieuwd naar uw bevindingen. Werken deze stappen voor u? Mist u er een aantal, of zijn het er teveel? Geeft u vooral uw mening.

Roald Craenen is SEO Consultant bij Easy Internet Marketing. Dit artikel verscheen eerder op de site van het bureau.