Zakelijke ING-klanten die schade ondervonden van de onbeschikbaarheid van iDeal kunnen claims indienen bij de bank. ‘Als er sprake is van aantoonbare schade, die ons is toe te rekenen, dan is een vergoeding mogelijk. We bekijken de claims per geval’, aldus een woordvoerder.
Door recente storingen bij het internetbankieren, het gevolg van menselijke fouten volgens ING, was betalen met iDeal regelmatig onmogelijk. ING-bestuurder Ron van Kemenade liet gister weten dat de bank open staat voor claims van particulieren en bedrijven die als gevolg daarvan schade hebben geleden.
Alleen compensatie voor ING-klanten
Alleen zakelijke klanten van ING kunnen zich melden voor schadevergoeding, verduidelijkt woordvoerder Harold Reusken tegen Twinkle. ‘Zij kunnen zich gewoon melden bij hun reguliere contacten bij de bank.’ Webwinkeliers die zelf bij een andere (acquiring) bank klant zijn, maar die schade ondervonden doordat ING-consumenten (issuing) niet met iDeal konden betalen, kunnen zich niet laten compenseren.
Schadeprofiel
Reusken kan niet zeggen op welke precieze gronden schadevergoeding wordt uitgekeerd dan wel afgewezen: ‘We maken per geval een analyse. We vragen webwinkeliers om de schade die ze hebben geleden inzichtelijk te maken. Dat zou inderdaad kunnen door omzetverschillen met periodes van reguliere beschikbaarheid te overleggen. Webwinkeliers die meerdere betaalmethoden aanbieden, hebben vermoedelijk minder last gehad van de storing. Die hebben wellicht een wat ander schadeprofiel, al wil ik niet te veel speculeren. Nogmaals: het gaat per case.’
Onbeschikbaarheid in beeld
ING heeft de beschikbaarheid van internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal tussen 22 januari en 7 februari inzichtelijk gemaakt in een afbeelding. Die biedt webwinkeliers allicht enige houvast bij de eventuele aanvraag van schadevergoeding bij de bank. Te zien is onder meer dat op maandag 23 januari 49 procent meer transacties mislukten dan op een andere maandag.
Technische splitsing
ING heeft maatregelen aangekondigd om de beschikbaarheid van iDeal in de toekomst beter te waarborgen. Zo wil de bank versneld een technische splitsing voor internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal doorvoeren, waardoor diensten straks niet meer als dominostenen achter elkaar omvallen.
Gewoon PayPal erbij nemen. Werkt altijd en de meeste Nederlanders gebruiken PayPal al
Acquiring en issuing staat verkeerd beschreven.. Acquiring is voor de ondernemerskant, issuing de consumentenkant.
@Alex: tuurlijk, ik heb het per abuis omgedraaid. De tekst is inmiddels aangepast.
@Kaskraker, jij weet zeker nog niet hoeveel problemen je met Paypal op je nek haalt. suc6 met die paypal bende.
@bert,
Ik wel. Gebruik al lang PayPal op onze website zolang je niet met chargebacks te maken hebt en/of beloftes van PayPal is er niks aan de hand. Maar zodra je met een van die dingen te maken krijgt kom je in een eindeloze discussie met PayPal en als je weet vol te houden ook nadat ze niet meer antwoorden. Dan haal je na heel lang eindelijk je gelijk. Drama die PayPal, ze beloven met een proef dekking te charge backs en als je er zo een hebt en je beroept op die proef weet niemand ervan. Gelukkig alle bewijs bewaard maar ipv 3 - 5 dagen voordat je geld hebt duurde het 3 maanden.