De Amerikaanse pakjesvervoerder UPS wordt eigenaar van Kiala, dat in verschillende Europese landen een netwerk van afhaalpunten heeft opgebouwd. Met de overname wil UPS een positie claimen in de snel groeiende Europese e-commerce markt voor consumenten.
UPS maakt in zijn korte persbericht niet bekend hoeveel het betaalt voor Kiala, dat in 2001 startte in Brussel. Behalve in België is Kiala actief in Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Spanje. Via ruim zevenduizend afhaalpunten, waarvan meer dan de helft in Frankrijk, vinden dagelijks tot 145.000 pakketten hun weg naar de klant (facts & figures). Sinds eind 2009 staat Amazon op de klantenlijst van het logistieke bedrijf.
Bol.com, V&D, de Bijenkorf
In ons land zijn er vele honderden Kiala-punten, waar webwinkeliers als Bol.com pakjes laten afhalen en retourneren door klanten. V&D en de Bijenkorf werken op white label basis samen met Kiala, waardoor ze afhaalpunten voor webshoppers kunnen runnen in hun warenhuizen.
Omzet
Volgens eigen opgave kwam de totale omzet van Kiala afgelopen jaar uit op circa 54 miljoen euro:
Kiala werkt samen met DPD. Betekent dit einde samenwerking of wordt DPD ook overgenomen door UPS?
@Rene: antwoord van UPS' Europese PR-officier via de mail: 'There are currently no plans to change the way Kiala operates. These are things that will be evaluated in the integration process which lies ahead.'
We gebruiken momenteel Kiala i.c.m. Magento. Alhoewel we zeer tevreden zijn over de storelocator, zien we toch zeker ook nog wel groeimogelijkheden voor Kiala. Een professionalisering van de webservices en fysieke oplossingen door Kiala, is daarbij van essentieel belang.
Na RelayStar, de B2B oplossing in Spare Parts Logistics - ooit onderdeel van Texaco en Caterpillar Logistics, verdwijnt een 2e veelbelovende start-up uit het landschap. Hoop dat Kiala een echte kans krijgt in het grote UPS.