Duitsland is een van de weinige landen die in tijden van financiële crisis stevig overeind blijft. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel Nederlanders commercieel actief zijn in Duitsland. Onze oosterburen hebben een immens grote markt, vergeleken met die van ons.
Door: gastblogger Marin Eleveld
Ook op online gebied is dit het geval. Veel Nederlandse webwinkeliers richten hun activiteiten dan ook op de Duitse markt. Uit onderzoek is echter gebleken dat slechts 15 procent van de Duitsers bij niet-Duitse webwinkels over gaat tot bestellen.
Regelgeving en cultuur
Een webwinkel in Duitsland openen, simpel toch? Niets is minder waar. De Duitse e-commerce markt verschilt behoorlijk van de Nederlandse, zowel in regelgeving als in cultuur.
Een voorbeeld van een verschil in regelgeving is dat de Nederlandse algemene voorwaarden niet opgaan in Duitsland. Wanneer u algemene voorwaarden wilt vertalen naar het Duits, laat dat dan door een ervaren juridische Duitse vertaler uitvoeren.
Daarnaast moet de webwinkel zelf natuurlijk in het Duits vertaald worden. Let hierbij op dat een letterlijke vertaling niet volstaat. Het taalgebruik op Duitse websites is een stuk formeler dan op Nederlandse websites gebruikelijk is (gebruik altijd ‘Sie’). Een goed zoekwoord in Nederland hoeft daarnaast geen goed zoekwoord te zijn in Duitsland. Een Duitse zoekmachinespecialist in combinatie met een professionele Duitse vertaler kan hierbij uitkomst bieden.
Tot slot moet er gekeken worden of u uw product überhaupt wel aan de man kunt brengen in Duitsland. Aangezien de Duitse online markt veel groter is dan die in Nederland, is de concurrentie ook vele malen heviger. Bereid u er daarom op voor dat de cost per click in Duitsland veel hoger ligt op concurrerende zoekwoorden dan in Nederland.
Conversie verhogende tips
Bent u daadwerkelijk eenmaal zover om een Duitse variant van uw webwinkel te openen? Houd dan rekening met de volgende zaken, die uw conversie kunnen verhogen:
- Een Duits adres, telefoonnummer en e-mailadres
Zoals eerder vermeld gaat slechts 15 procent van de Duitsers over tot een bestelling bij een niet-Duitse webwinkel. De aanwezigheid van Duitse adresgegevens zal de klant dus geruststellen. Men heeft er meer vertrouwen in dat eventuele problemen sneller worden opgelost met een binnenlandse partij.
- Duitse taalkennis
De aanwezigheid van Duitse adres- en contactgegevens betekent automatisch ook dat de klant een Duits antwoord verwacht als hij contact zoekt. Zorg voor Duitse taalkennis binnen uw backoffice. Het is mogelijk al uw contact met klanten via een Duitse partij te laten verlopen. Door middel van een goede briefing kunnen op deze manier alle e-mails en telefoontjes afgehandeld worden door bekwame en verkoopvaardige Duitse medewerkers.
- Duitse webwinkel keurmerken
Webwinkelkeurmerken stellen, zoals iedereen wellicht weet, de klant gerust. Duitsland kent vergeleken met Nederland een behoorlijk aantal webwinkelkeurmerken. De meest voorkomende zijn Eurolabel, TÜV safer shopping en Trusted Shops.
- Social Media
Tegenwoordig maakt bijna elk Nederlands bedrijf gebruik van sociale netwerken om klanten te winnen. Social media is een goede tool om in Duitsland in te zetten, er zitten echter wel verschillen tussen de Nederlandse en Duitse markt. Zo kent Duitsland geen Hyves maar wel StudiVZ en gebruikt de zakelijke wereld in plaats van LinkedIn met name XING (LinkedIn wint overigens wel steeds meer terrein). Facebook en Twitter zijn veruit de twee grootste sociale netwerken in Duitsland.
- EBay
Waar Nederlandse webwinkels nog lang niet allemaal gebruik maken van Marktplaats.nl ligt dit in Duitsland anders. Het overgrote deel van de Duitse webwinkels adverteert ook op eBay. Blijf dus niet achter en ga hier zelf ook adverteren.
- Betaalmethoden
Het in Nederland veel gebruikte iDeal wordt in Duitsland niet aangeboden. Wel zijn er vergelijkbare betaalmethoden als Giropay en Sofortüberweisung aanwezig. In Duitsland wordt nog veel gebruik gemaakt van creditcardbetalingen, eenmalige machtigingen en overschrijvingen. Wanneer je niet over een Duits bankrekeningnummer beschikt, kun je door middel van een IBAN en/of BIC vermelding toch betalingen ontvangen van je Duitse klanten. Hier geldt echter wel weer dat een Duits bankrekeningnummer meer vertrouwen wekt bij een Duitse klant dan een IBAN of BIC nummer.
Marin Eleveld is internetmarketeer bij Vertaalbureau Perfect.
Dit is precies wat ik voor een klant wilde weten! Dank voor het delen van deze kennis!
Hartelijk dank voor deze informatie. Wij zijn momenteel aan het orienteren voor een uitbreiding naar Duitsland. Als je goed naar alle aspecten die hierboven staan kijkt is het absoluut geen makkelijke maar juist zeer grote stap waarbij aan veel zaken gedacht dient te worden. Zijn er Nederland-Duitse bedrijven die zich hebben gespecialiseerd om Nederlandse webwinkels ook in Duitsland te exploiteren. Die bijvoorbeeld dus een Duitse klantenservice aanbieden en evenueel een Duits adres kunnen regelen?
Het is inderdaad een grotere stap dan men verwacht.
Dexport biedt dergelijke diensten aan voor Nederlandse bedrijven die zich willen settelen op de Duitse markt. Of ze ook een Duitse klantenservice aanbieden en een Duits adres kunnen regelen weet ik niet zeker.
Goed samengevat! De verschillende tussen Nederland en Duitsland zijn weliswaar niet heel groot, maar wel van doorslaggevend belang. Ik ben eigenaar van Fingerspitzengefühl (http://www.fs-gefuhl.com) en wij begeleiden Nederlandse webshops op de Duitse markt en leveren alle bijbehorende diensten, waaronder een Duitstalige klantenservice. Uit ervaring kan ik zeggen dat het erg belangrijk is om een introductie van je webshop op de Duitse markt vooraf goed te plannen.
Dit is zeker waar! het is alleen wel puzzelen met de duitse wetgeving en pensioenregeling maar daar kom je wel uit! het is zeker heel goed om naar Duitsland uit te kijken.
De keurmerken zijn wel een handige tip, evenals een Duits rekenngnummer! Deze dan maar snel eens gaan openen.