Een aantal betaalprofessionals heeft de handen ineen geslagen om een nieuwe betaalmethode op de Nederlandse markt te introduceren. Vanaf komend voorjaar moet èM! Payment allereerst uitkomst bieden aan mobiele kopers.
Mede-initiatiefnemer Arlette Broex gaf gisteren een sneak preview van de nieuwe betaalmethode op een partnerdag van Buckaroo. ‘Het is mobiel machtigen, maar dan eenvoudig, veilig en vertrouwd’, zei ze in DeFabrique bij Utrecht. ‘Consumenten hoeven zich niet vooraf aan te melden of tegoed op te laden en betalingen zijn voor merchants gegarandeerd.’
Sterrensysteem
De betaalmethode èM! gaat werken met een sterrensysteem voor drie verschillende accounts: hoe meer sterren, hoe meer verificatie-eisen er worden gesteld, hoe meer bestedingsruimte gebruikers hebben. Voor het 1 sterrenaccount, dat een bestedingsruimte van 20 euro biedt, worden bijvoorbeeld alleen het telefoonnummer en bankrekeningnummer aan de mobiele koper gevraagd: ‘Uiteraard is het systeem ook gekoppeld aan de database van de merchant’, aldus Broex. ‘Dat is vooral in ons eigen belang, want wij staan dus garant.’
Veel weg van creditcard
Voor gebruikers werkt èM! als een eenmalige machtiging, waarbij tenminste één keer per week wordt geïncasseerd. Door te werken met een bestedingsruimte en het opsparen van transacties heeft èM! ook veel weg van betaling met creditcard. Broex tekent aan dat consumenten desgewenst ook op prepaid-basis met èM! kunnen werken: ‘Dan werkt het net als de chipknip’.
'Kip-en-ei-probleem voorkomen'
Volgens Broex is een groot voordeel van èM! dat klanten de betaalwijze direct kunnen gebruiken, zonder vooraf via internet te moeten aanmelden. ‘Wantrouwen is op dit moment nog de basis voor veel mobiele betaalmethoden, maar dat gaat vaak ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Wij hebben naar die balans gezocht. Door onze werkwijze voorkomen we het kip-en-ei-probleem, waarbij merchants altijd eerst willen weten wat het bereik van een nieuwe betaalmethode is en consumenten zich pas aanmelden als ze op voldoende plaatsen met de betaalmethode kunnen betalen.’
Traject
De betaalmethode gaat een mobiel alternatief bieden voor PayPal en voor een mobiele variant van iDeal, die in de maak is. Het is volgens Broex de bedoeling dat èM! volgend voorjaar wordt uitgerold, allereerst voor aankopen op mobiel, tablets en televisies met internetconnectie. Voor het zover is zal een aantal tests worden uitgevoerd. Buckaroo is de eerste payment service provider (psp) die zich heeft gemeld als acceptant. Nog dit jaar moet de website van èM! live zijn.
Er liggen ook plannen om èM! na de mobiele lancering beschikbaar te maken voor desktops en laptops en voor fysieke kassa’s. Ook zou de nieuwe betaalmethode op termijn een alternatief kunnen bieden voor premium sms, aldus Broex. Na de introductie in Nederland zal èM! ook Europees gelanceerd worden.
Ik vraag me af wat hier zo vernieuwend aan is. Het blijft een automatische incasso/machtiging waar volgens de regels van Currence een handtekening nodig is van de consument. Net als bij de online variant lijkt het dat ook in dit geval niet aan deze regel voldaan gaat worden.
Uiteraard zijn alle mobiele initiatieven welkom aangezien hier nog steeds geen geschikt alternatief voor iDeal is gevonden. Afterpay lijkt mij op dit moment de beste mobiele oplossing te bieden voor mobiele shops. Volgens mij verschillen deze mogelijkheden niet eens zo veel van de beschrijvingen in dit artikel.. Lees: http://www.afterpay.nl/news/Mobiel_achteraf_betalen_met_acceptgiro_vanaf_heden_realiteit! En voor zover ik weet kun je bij Afterpay naast acceptgiro ook kiezen voor eenmalige machtiging..
Ik juich mobiele betaalinitiatieven toe, maar ik vraag me af of de timing van lancering goed is. Naar mijn idee komt èM! te laat. De lancering zal waarschijnlijk in dezelfde periode vallen als iDeal Mobiel volgend jaar en als dat goed werkt zal de consument toch Ideal als betaalmethode blijven kiezen.
PayPal heeft het afgelopen jaar flink wat markt in Nederland gewonnen omdat zij wel een mobiele betaalvariant aanboden, als èM! eerder was gelanceerd dan hadden ze mee kunnen liften op het ontbreken van de mobiele Ideal betaalmethode, maar dat is dus niet het geval.
Maar misschien is het een goede optie voor betalen in bv. de horeca, al vraag ik me af of deze manier van betalen dan sneller, veiliger en gemakkelijker is dan pinnen?
Voor mobiel betalen is het initiatief van QRID een mooie oplossing, werkt via e- en retail
@Kees: ik neem aan dat je doelt op deze link. Twinkle schreef eerder over dat initiatief. Zie hier.