Albumprinter, de nummer 88 in de Twinkle100, wordt overgenomen door Vistaprint. De Amerikaanse webaanbieder van printing on demand betaalt 60 miljoen euro voor Albumprinter, dat na de acquisitie onder de eigen naam blijft bestaan.
Albumprinter, waarin Van den Ende & Deitmers een minderheidsaandeel had (pdf), verkoopt online aangemaakt fotoboeken via eigen labels en white label shops. Het Nederlandse bedrijf is eigenaar van de consumentenmerken Albelli, Bonusprint en Önskefoto en het faciliteert de fotoboekenservices van onder meer Hema en de Bijenkorf. Met behulp van acquisities breidde Albumprinter zijn activiteiten de afgelopen jaren uit naar Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. De totale omzet in de afgelopen twaalf maanden kwam uit op circa 37 miljoen euro.
Inbreng
Bij de overname van Önskefoto, afgelopen maart, zei CEO Kees Arends dat Albumprinter nog meer acquisities wilde doen. Nu wordt Albumprinter zelf overgenomen. In een persbericht zegt de topman vandaag: ‘Onze inbreng zal naar verwachting bestaan uit een productlijn en expertise die een aanvulling zullen vormen op het huidige aanbod van Vistaprint en het geografisch bereik van Vistaprint op de Europese markt.’
24 sites, 130 landen
Vistaprint heeft 24 gelokaliseerde websites over de hele wereld en het exporteert zijn producten, waaronder visitekaartjes en ander gedrukt promotiemateriaal voor het mkb, naar 130 landen. Door de overname kan Albumprinter zijn fotodiensten dus bij een grote groep nieuwe klanten onder de aandacht brengen.
Earn-out
Bovenop de 60 miljoen euro bij het sluiten van de transactie, waarschijnlijk binnen een maand, betaalt Vistaprint nog maximaal 5 miljoen euro als resultaatafhankelijke earn-out voor Albumprinter. De overname heeft geen personele consequenties.
slimme zet van vistaprint nu hun eigen werkzaamheden zwaar onder druk zullen komen te staan aan egzien hun werkwijze binnenkort verboden is.
Ik heb het dan over de eeuwige valse lokkertjes van Vistaprint waarbij je b.v. gratis visitekaartjes wordt aangeboden maar waarbij je als je kaartje klaar is nog meer betaald als dat je betaalde kaartjes bij ander bedrijf zou kopen.
En zowerken ze met veel meer producten.
En aangezien die handelswijze binnenkort verboden gaat worden zal er van de omzet van vistaprint wel niet veel meer overblijven dus slim om nu een ander bedrijf over te nemen om omzet daarmee te kunnen behouden.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat werkt met die Vistaprint. Altijd maar gratis dingen weggeven kun je toch niet lang volhouden.
Is het echt waar wat Daniel zegt dat je vet moet betalen ook al zeggen ze dat het gratis is? En waar staat dat het verboden wordt?