Na jaren van groei is het percentage ‘frequente e-shoppers’ onder de Nederlandse internetgebruikers gelijk gebleven. Dit voorjaar kocht 79 procent van webgebruikers tussen 12 en 75 jaar online, 55 procent deed dat regelmatig.
Een en ander blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat vanochtend de resultaten van verschillende onderzoeken op een rij zette.
Frequente e-shoppers
Het CBS becijferde dat 55 procent van de Nederlandse internetgebruikers is te beschouwen als een ‘frequente e-shopper’: iemand die in de drie maanden voor de CBS-peiling van dit voorjaar nog een product kocht online. Dit percentage ligt net zo hoog als in 2010 en meer dan tweeënhalf keer zo hoog als in 2002:
Ontwikkeling
Het CBS zet de ontwikkeling van het aantal e-shoppers (frequent en minder frequent) op een rij in onderstaande tabel. Te zien is dat het percentage webshoppers nog altijd toeneemt (van 77 procent vorig jaar naar 79 procent dit jaar), maar dat het aandeel frequente webkopers daarbinnen dus gelijk is gebleven. Dat gebeurde overigens ook al eens tussen 2007 en 2008:
Mobiel internetgebruik verdubbeld
Het CBS brengt vandaag ook rapport uit over mobiel internetgebruik in ons land. Waar vorig jaar nog 21 procent van de webgebruikers zei mobiel te internetten, doet dit jaar 43 procent dat. Er zijn in ons land aanzienlijk meer mensen die mobiel internetten dan dat er mensen zijn die met hun laptop het internet op gaan, getuige de volgende afbeelding.
Het CBS heeft geen cijfermateriaal over mensen die via mobiel internet productaankopen doen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: aandeel frequente webkopers groeit niet meer
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.