Twinkle | Digital Commerce

‘Groeivertraging voor online kleding- en schoenenverkoop’

2017-11-08
180101
  • 2:08

Momenteel wordt 4 procent van de beste- dingen aan kleding en schoenen online ge- daan. Dit blijkt uit een recentelijk verschenen rapport van ABN AMRO. Consumenten geven nog vaak de voorkeur aan een fysieke winkel omdat ze daar de artikelen kunnen zien, voelen en passen, zo meldt het rapport.

Echter is de online verkoop van schoenen en kleding op het web van 2005 tot 2010 wel aanzienlijk gegroeid. Waar de totale bestedingen aan kleding en schoenen van 2005 tot 2010 een stijging lieten zien van gemiddeld 3 procent per jaar, groeiden de online verkopen met gemiddeld 26 procent per jaar. Ten opzichte van 2009 laat de online kleding- en schoenenverkoop wel een groeivertraging zien in 2010. Desondanks was er sprake van een groei van bijna 20 procent, waarmee de totale online bestedingen aan kleding en schoenen in 2011 uitkwamen op 555 miljoen euro.



Cross-channel
In 2005 was de groei in online uitgaven met name toe te schrijven aan de snel groter wordende populatie van online kopers. Maar de groei in deze populatie zwakt steeds verder af. ABN AMRO en CBWMitex stellen op basis van consumentenonderzoek dat het grootste deel van de consumenten in de toekomst de voorkeur geeft aan cross-channel shopping. Er wordt in dit onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende branches binnen de retail.



Bevorderen
De belangrijkste motivatie voor de consument om online te shoppen is het gemak om het product te beoordelen, aldus het rapport. Daarnaast vindt de consument de online producten gunstiger geprijsd ten opzichte van producten in een stenen winkel. Om toch meer online omzet te genereren is het voor webwinkeliers noodzakelijk om bestaande kopers te verleiden vaker of voor een hoger bedrag aankopen te doen, zo stelt ABN AMRO. Methodes die online kledingverkopers al toepassen zijn: uitbreiding en regelmatiger vernieuwingen van collecties, zodat de klant meer keuze heeft. Ook worden er steeds vaker speciale web-only deals gedaan: tijdelijke aanbiedingen met een beperkte oplage. Op deze manier proberen webwinkeliers een gevoel van ‘nu of nooit’ te creëren bij de consument, waardoor hij sneller tot een aankoop overgaat. Ook zijn sommige webwinkels begonnen met het aanbieden van digitale pashokjes en wordt er gewerkt aan een beter inzicht in de maatvoering, materialen en kleuren van kledingstukken en schoenen (door bijvoorbeeld duidelijke maattabellen, meerdere productfoto’s per item en productvideo’s). Hierdoor heeft de consument beter inzicht in wat hij koopt, waardoor de slagingskans groter is en het aantal retouren voor webwinkels afneemt.





Bron: Abnamro.nl