Zowel ABN Amro als ING heeft onlangs een rapport uitgebracht over (online)retail. ABN Amro voorspelt in zijn rapport onder meer een groei van 15 procent voor de e-commerce branche. ING gaat met name in op het belang van de online beleving van merken.
ABN Amro wijdt in het rapport ‘Visie op retail, sectorupdate 2011’ een hoofdstuk aan online retail. De bank geeft hierin aan een omzetgroei van plus 15 procent te verwachten voor de komende jaren. Hierbij vermeldt de bank: ‘Online retail gaat weer een fase verder in het traject naar volwassenheid.’
ABN Amro tekent wel aan dat het complexer is geworden succesvol te zijn met online retail. De laagste prijs en een onderscheidend assortiment zijn niet voldoende. Er komst steeds meer nadruk te liggen op schaalgrootte, een efficiënte organisatie, servicegerichtheid en merknaam.
Sterke merknaam
Dat laatste - de merknaam - is precies hetgeen waar ING op in gaat in zijn rapport. Volgens deze bank is een sterke merknaam steeds meer afhankelijk van de online beleving van het merk. De prijsdruk binnen retail is immers hoog, onder meer door de grote concurrentie op de markt. Toch zijn er ook spelers die succes weten te behalen en zelfs een groei kunnen aanhouden, veelal door de kracht van hun merk, zo stelt het rapport. Dat de online beleving hierbij een grote rol speelt is onder meer te zien in de diverse ranglijsten die elk jaar worden gepubliceerd. Hierin worden merken gerangschikt op basis van hoogste bekendheid of waardering. Opvallend is de opkomst van e-commerce partijen binnen deze rankings. Zo heeft OC&C, een internationaal strategisch adviesbureau, verleden jaar een onderzoek verricht naar de sterkste retailformules in binnen- en buitenland. Wat betreft het binnenland behaalde Bol.com de eerste positie en Wehkamp.nl de vijfde. Andere merken uit de top 10 zijn Albert Heijn (2), Jumbo (3), Selexyz (4), Hema (6), Blokker (7), de Bijenkorf (7), Esprit (9) en Lidl (10).
Vertrouwen
Een ander onderzoek, uitgevoerd door het merkenbureau BrandAsset, naar de sterkste merknamen in Nederland, leverde ook positieve resultaten op voor diverse online partijen: Google stond aan kop, Marktplaats.nl op plek zeven en Bol.com op acht. Prijs hoeft zeker niet altijd doorslaggevend te zijn voor de keuzes van de consument, zo stelt ING vervolgens in zijn rapport. Zowel offline als online zijn prijs-kwaliteit, assortiment en vooral ook vertrouwen van groot belang. Het rapport schuift Bol.com en Wehkamp.nl naar voren als twee voorbeelden van bedrijven die hun omzet niet vergroten door in alles de goedkoopste te zijn. ‘Maar door bekendheid met en vertrouwen in het merk hebben deze twee ondernemingen een toppositie in e-commerce weten te bewerkstelligen’, zo meldt ING. ‘Een positie die zij succesvol weten uit te bouwen door met hun website steeds meer productcategorieën aan te boren. Het vertrouwen in het merk genereert ook binnen deze nieuwe productgroepen succes. Zo meldde Bol.com over 2010 een sterke groei in elektronica en speelgoed. Categorieën waarin het bedrijf nog maar kort actief is.’
Wilt u uitgebreidere resultaten en conclusies lezen? Dan kunt hieronder de twee rapporten downloaden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Online beleving invloed op sterkte merknaam’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.