Webwinkeliers die enkel online verkopen waren het afgelopen jaar de grootste winnaars. Waar de vijfhonderd grootste Amerikaanse webwinkeliers hun internetverkopen met 18 procent zagen stijgen, zagen de ‘web only’ verkopers een stijging van maar liefst 31 procent.
'Geniet er maar even van!', geven experts aan. 'Want dit was misschien bijna de laatste keer!' Volgens experts van ABN Amro en CBW-Mitex stond 2010 inderdaad in het teken van de web only bedrijven maar zal deze trend richting 2020 geheel wijzigen. Crossmediaal wordt het helemaal.
Natuurlijk is dit voor veel huidige retailers de oplossing. Grote winkelketens zullen echt niet zomaar panden opdoeken om puur op het web of mobiel verder te gaan. Maar ik heb er wat moeite mee dat deze experts aangeven dat web only bedrijven nu alweer hun beste tijd gehad hebben.
Brutale jongens en meisjes
Dat een nieuwe markt die net komt kijken - brutale nieuwsgierige jongens en meisjes die gesteund worden door de grootste investeringsmaatschappijen wereldwijd - blijkbaar al over het hoogtepunt is. Terwijl ze nog niet eens één heel procent van de markt in handen hebben.
Meer is het nu nog niet, maar ze zijn nog maar net begonnen en mijn mening is dan ook dat ze nog wel even kunnen blijven groeien. Online wordt er amper tien procent van de hele detailhandel verkocht en in die tien procent zijn nu al de webinkomsten van bedrijven zoals H&M en Hema meegenomen. De echte web only bedrijven zoals Bol.com en Wehkamp (die het internationaal zeker niet slecht doen) hebben met zijn allen misschien 1 of 2 procent van de hele retail. Even afhankelijk van wat we zien als web only. Maar met niet meer dan dit hebben ze blijkbaar toch al een traditionele markt compleet op zijn kop kunnen zetten en dan ben ik er vrij zeker van dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.
De voordelen van een pand
Bedrijven met bezoekadressen kenden in de VS een lagere groei: de crossmediale winkelketens groeiden online met 11 procent, maar de grootste groei moet hier nog komen. In Nederland begonnen Fonq.nl, Coolblue en enkele anderen al met vestigingen. Als web only spelers die nu de grootste groeicijfers tonen, juist de kant van de traditionele markt opgaan, weet je dat er weer een verandering in de markt opkomst is.
Ik vraag me alleen af hoe zeker die trend is. Of het vanuit Coolblue en Fonqnl niet meer een test is om zich voor te bereiden en alle opties open te houden, dan dat ze nu al met zekerheid kunnen zeggen dat ze compleet crossmediaal gaan. Een fysiek bezoekpunt heeft (naast een adres zodat je niet met het adres van je huis hoeft te beginnen) nu nog veel voordelen. Mensen hebben nog altijd veel weerstand tegen het web. Vooral de echt koopkrachtige en loyale bevolkingsgroepen kiezen nog altijd graag voor een stenen winkel. Ze vinden het prettig dat ze artikelen ergens kunnen ruilen, dat ze bij haast het ergens zonder verzendkosten kunnen ophalen of dat ze iets in handen kunnen houden. Al deze voordelen zijn er vooral omdat het web gewoon nog niet optimaal werkt.
Vertrouwen? Ja inderdaad, nog steeds.
Nog steeds vertrouwen mensen webwinkels maar mondjesmaat. Als je Twinkle leest zal het je misschien verbazen, met al die miljoenen die je om de oren vliegen, maar dan hebben we het bij elkaar dus over nog geen 10 procent van de detailhandel. Het vertrouwen kan nog steeds beter. Nog steeds is de logistiek niet klantvriendelijk. Niemand blijft een dag thuis omdat er een spijkerbroek geleverd wordt. Niemand wil graag twee weken wachten tot iets geleverd wordt. Het web zit vooral zichzelf nog in de weg en als het vertrouwen, de gewoontes van het winkelen en de logistiek van het verzenden en de betaling nog beter worden, is de kans groot dat de webverkoop gewoon minimaal nog zal verdubbelen. Ook zonder pand.
Traditionele ketens verliezen belangrijkste voordeel
Het web wordt steeds mooier, steeds beter en steeds echter. Met filmpjes, gratis verzendkosten en steeds snellere en betere logistiek kan iets tegenwoordig de volgende dag al worden bezorgd en achteraf worden betaald. Crossmediaal komt eraan, maar web only kan volgens mij niet wachten om die concurrentieslag ook op het eigen terrein verder aan te gaan.
Het spel is nog maar net begonnen.
Interessante kost Dirkjan. Wat die Amerikaanse cijfes betreft: die zijn sterk beïnvloedt door één pure player, te weten Amazon. Het bedrijf tekende voor 34,2 miljard van de 150,0 miljard dollar die de top 500 van online retailers bij elkaar verkocht. Amazon groeide het afgelopen jaar met 40 procent, waarmee het bedrijf de groei van pure players een enorme push gaf; de andere web only merchants groeiden minder hard dan het gemiddelde van de hele Top 500.
Tja Amazon vertekent veel cijfers inderdaad. :-) Want om de cijfers weer goed te praten: Veel van de bedrijven die nu inderdaad onder hun paraplu hangen draaiden al enorm goed. Vergelijkbaar met Fonq en Create2fit hier. Dat is niet allemaal alleen de eer van Wehkamp. Lastig. Maar intuitief zul je het met mee eens zijn dat in Nederland de cijfers van webonly bedrijven goed zijn geweest.
DirkJan,
Superboeiend onderwerp natuurlijk. M.i. is internationaal gezien de balans tussen multichannel en webonly aan het bewegen. Vandaag een interessante blog in Econsultancy over 7 multichannel success stories in de UK. Volgens IMRG-cijfers groeide multichannel in maart in de UK met 19% en webonly met 6%. http://econsultancy.com/uk/blog/7719-seven-multichannel-retail-success-stories-2?utm_medium=email&utm_source=topic
Interessant. Je vraagt je bijna af of de bedrijven die een winkel naast de site beginnen de trend niet zelf in het leven hebben geroepen om zich zo te onderscheiden van collega's die geen fysieke winkel hebben. Als er maar vaak en hard geroepen wordt is iets al snel een trend. Vooralsnog denk ik dat het aantal fysieke winkels die een webwinkel opent ook vele malen groter is. Dat is immers ook een trend!
En het nu van een fysieke winkel hangt af van de producten die men verkoopt. Voor een bijzondere gadget (Coolblue) wil je wel eens naar een winkel gaan, maar voor de boeken van bol.com ga je gewoon naar een boekwinkel in de buurt. Tenzij bol.com natuurlijk alle Bruna winkels of zo gaat overnemen ....
Wellicht dat dit ook een nieuwe strategie kan zijn, webwinkels die winkelketens overnemen?