Twinkle | Digital Commerce

Enorme fraude bij Chinese e-commerce reus Alibaba

2017-05-27
180101
  • 2:02

Grootschalige fraude op het Chinese handelsplatform Alibaba.com heeft tot het vertrek geleid van de CEO, de COO en van meer dan honderd andere werknemers van het bedrijf. Het is een gevoelige deuk in het imago van e-commerce in China, dat aan een enorme opmars bezig is.

Alibaba wordt vaak de ‘eBay van China’ genoemd, maar het is feitelijk een online-handelsplatform waar kopers en verkopers in de zakelijke markt elkaar ontmoeten. Zij kunnen op Alibaba.com terecht om producten in te kopen van fabrikanten, die ze later zelf kunnen doorverkopen, bijvoorbeeld in een webwinkel.

Het schip in
Uit eigen onderzoek bleek dat op Alibaba.com 2.326 malafide accounts actief waren. De meeste van deze accounts, die in 2009 en 2010 werden geopend en inmiddels zijn gesloten, waren slechts bedoeld om internationale zakelijke kopers op te lichten, aldus oprichter Jack Ma in een afgelegde verklaring (pdf). Gedupeerde kopers, die populaire consumentenelektronica vaak tegen spotprijzen dachten aan te schaffen, gingen voor gemiddeld 1.200 dollar het schip in omdat levering uitbleef. Of er Nederlandse webwinkeliers tussen zaten is vooralsnog onbekend.

Gold Supplier
Ongeveer honderd verkoopmedewerkers van Alibaba.com worden verantwoordelijk gehouden voor de fraude. Sommigen omdat ze malafide verkopers onterecht de status van ‘Gold Supplier’ zouden hebben verschaft, anderen omdat ze geen enkele actie ondernamen tegen de fraudepraktijken. Behalve aan deze verkopers kost de fraude de kop aan een aantal supervisors en salesmanagers.

'Onacceptabel'
CEO David Wei en COO Elvis Lee, die volgens het eigen onderzoek niet betrokken waren bij de fraude, trekken zelf hun conclusies en stappen op. Daarover zegt Alibaba's oprichter en boegbeeld Ma: 'We moeten een sterk signaal uitzenden dat het onacceptabel is om onze cultuur en onze waarden in opspraak te brengen. Het doet me pijn om talentvolle mensen het bedrijf te zien verlaten, maar David en Elvis nemen de prijzenswaardige beslissing om de volle verantwoordelijkheid te nemen hiervoor.'

E-commerce in China
De fraude bij Alibaba.com vindt plaats in een periode van onstuimige groei van e-commerce in China. De online-consumentenbestedingen verdubbelden er in het afgelopen jaar, volgens het China eBusiness Research Center.

Alibaba.com boekt meer dan de helft van zijn omzet echter in het buitenland en groeit ook het hardst buiten China. Maggie Choo, Director of International Business Development & Marketing bij het bedrijf, sprak eind 2009 in Londen op een congres van Internet Retailing. Een interview dat Twinkle toen met haar had, onder meer over de potentie in Nederland, kunt u hier lezen.