Half september en het is zover: Googles beleid over het gebruik van 'handelsmerken' voor Adword-campagnes is veranderd. Iedereen mag nu een merk als zoekwoord gebruiken. Voor het gebruik van de naam in de advertentietekst moet wel toestemming worden verkregen van de rechthebbende van het merk.
De beleidsverandering komt voort uit het arrest van het Europese hof van 23 maart 2010. Heel kort werd hierin gezegd dat Google geen inbreuk maakt op het merkrecht door de mogelijkheid te bieden een merk te gebruiken als Adword. Hiernaast wordt dit beleid al langer gevoerd in andere delen van de wereld zoals in de Verenigde Staten.
Refererend of vergelijkend
De aanpassing in het beleid wil niet zeggen dat de wet geen grenzen stelt aan het gebruik van een merk in een advertentietekst of als Adword. Een adverteerder mag een merk in de advertentietekst alleen refererend of vergelijkend gebruiken.
Refererend wil zeggen dat u mag zeggen: 'Ik ben een specialist in het repareren van Nokia telefoons.' Daarbij moet geen twijfel bestaan over de herkomst van deze advertentie: het niet doen voorkomen alsof deze advertentie afkomstig is van Nokia.
Vergelijkend betekent dat er vergeleken mag worden met een merk: een telefoon van mijn merk biedt een snellere internetverbinding dan een telefoon van dat merk. Let op! Dit moet wel bewezen kunnen worden. Verder moet de vergelijking zakelijk en objectief zijn.
Verwarring
Bij het gebruik van een merk als Adword moet u als adverteerder ermee rekening houden dat er geen verwarring wordt geschept over de herkomst van de advertentie. Het moet duidelijk zijn dat de advertentie niet afkomstig is van de merkhouder.
Klachtformulier
Een rechthebbende op een merk kan haar klachten over gebruik van haar merk als Adword alleen kwijt bij de adverteerder. Klachten over gebruik van het merk in de advertentietekst kunnen nog wel naar Google worden gestuurd. Google biedt hiertoe een klachtformulier.
Het lijkt me in sommige gevallen alleen wel lastig om weergegeven te worden bij de Google Adwords advertenties. Als je namelijk de naam van de concurrent bij je zoekwoorden zet, maar dit zoekwoord komt verder nergens in voor, ook niet op de pagina waar je naar linkt, dan zal Google de advertentie op dat zoekwoord niet snel laten zien lijkt me.
Groeten,
Anne Jan
PS Het is Adwords, geen Adword :-)
Traffic4u bekeek wat de verandering van de regels voor effecten had in de eerste anderhalve dag. De bevindingen zijn te lezen in een blog-posting op de site van het bureau.