Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen over de nieuwe websupermarkt Smaak.nl

2017-11-08
180101
  • 4:27

Newco Food Retail wil voor de lente van 2011 een websupermarkt openen die het opneemt tegen AH.nl. De boodschappen van Smaak.nl (nu nog niet live) worden aan huis afgeleverd door De Versbezorger, maar kunnen ook worden opgehaald in gekoelde automaten bij stations, crèches en parkeergarages.

Dat zegt Frank van Oirschot. Twinkle stelde vijf vragen aan de directeur van Newco Food Retail, dat deze week de site Culinaireversmarkt.nl lanceerde. Het is de opmaat naar de komst van een websupermarkt die de concurrentie aangaat met Albert Heijns AH.nl.

Waarin zijn jullie anders dan AH.nl?
‘We zijn verser, gezonder en lekkerder, doordat onze versproducten binnen twee dagen van product naar consument gaan (illustratie hier). We slaan schakels in de keten over en zijn niet gebonden aan historische patronen. Daarnaast gaan we met profielen werken, die meer bieden dan de standaard boodschappenlijstjes. Op basis van je profiel met voorkeuren wordt wekelijks je eetplanner gevuld met suggesties. We gaan mensen menugestuurd helpen: geef maar aan wat je wilt eten en met hoeveel mensen en we zorgen dat je de juiste producten in de juiste hoeveelheden in je winkelmandje belanden. Dat laatste is niet onbelangrijk, omdat 30 procent van ingekocht vers eten normaal gesproken in de vuilnisbak belandt. Al met al wordt het een gemaksformule. Weekboodschappen doen kan straks in tien minuten op Smaak.nl. De lancering moet plaats hebben in het laatste kwartaal van dit jaar of het eerste van volgend jaar.’

Hoe komt u aan de fast moving consumer goods (fmcg) van merkfabrikanten?
‘We voeren gesprekken met inkoopcombinaties en zijn op dat punt al ver gevorderd. We willen een assortiment dat net zo breed en ongeveer net zo duur is als dat van de bekende supermarktketens. Wat we wel hebben gezegd is dat we het assortiment overzichtelijk willen houden: zo zullen we straks de ingrediënten voor één supergezonde, superlekkere en superverse spaghetti bolognese aanbieden. Dus niet drie soorten spaghetti bolgonese in blikjes, vier soorten in pakjes, een zootje halffabrikaten en vijf varianten in het vriesvak. Onzin. De consument zit daar ook niet op te wachten. Het is gewoon historisch zo gegroeid in de huidige supermarkten.'

'Culinaireversmarkt.nl is onze eerste webwinkel. Deze blijft als zelfstandige winkel bestaan maar wordt straks ook een shop-in-shop in de websupermarkt, onze culinaire specialiteitenafdeling zeg maar. Ik sluit niet uit dat er meer van die shop-in-shops zullen komen, een kaaswinkel en een fruitspeciaalzaak bijvoorbeeld. Het zijn verschillende strorefronts onder een verschillende vlag, maar ze draaien op dezelfde achterkant. We kiezen bewust voor een multibrand strategie.’

Dan de bezorging. Hoe is die geregeld?
‘Nadat we vorig jaar november zijn begonnen met nadenken over het concept, kwamen we tot de conclusie dat er maar één oplossing was: zelf doen. Daarom zijn we De Versbezorger gestart, die ook voor andere partijen gekoelde waar gaat bezorgen, en hebben we de kennis van Eelco (Simon, red.) in huis gehaald. In tegenstelling tot Albert Heijn gaan we niet met een route-, maar met een netwerkmodel werken, waarbij we zoveel mogelijk vulling willen creëren en dan pas uitrijden. Daardoor zijn de afstanden tussen twee spots gemiddeld kleiner en kunnen we meerdere pakketjes op hetzelfde adres afleveren. Klanten van onze websuper hebben de keus om de boodschappen kosteloos af te halen bij één van de anderhalf- tot drieduizend afhaallocaties of om ze te laten bezorgen in heel Nederland. Daarbij kunnen ze kiezen uit tijdvakken van twee uur en als de planning is gemaakt krijgen ze een mail of sms met een bezorgprognose van een halfuur. Over bezorgtarieven denken we nog na, net als over opties voor gratis bezorging. We willen daarnaast dus automaten gaan plaatsen bij plekken waar mensen vaak komen, zoals stations, crèches, parkeergarages, fitnesscentra, benzinestations, maar ook kantoorgebouwen. We hebben een partner die de automaten gaat maken en er liggen al deals met locaties waar zulke automaten zullen komen. Klanten kunnen er straks met een unieke code terecht.’

Welke plannen heeft Newco Food Retail nog meer?
'We zullen op basis van dezelfde IT, logistiek en inkoopkanalen ook nog b2b-formules gaan ontwikkelen voor catering, zorg en horeca. Met onze horecaformule richten we ons op entry en mid-level restaurants, die bij ons per couvert seizoensgebonden producten kunnen inkopen. We kunnen adviseren over gerechten en prijsstelling, mede op basis van historische gegevens. En het restaurant genereert indien gewenst dagelijks automatisch een menukaart uit ons systeem. De restauranthouders kunnen zich door onze hulp concentreren op de eindbereiding en hospitality. Verder gaan we in Haarlem een restaurant openen. Dat moet fungeren als ontmoetingsplaats en showroom van producten die we online via Culinaireversmarkt.nl verkopen. Het wordt een soort experience center voor hobbykoks, met een theaterprogrammering.'

'Dan hebben we het nog niet over het faciliteren van een platform voor online-verkoop voor derde partijen als bijvoorbeeld mediabedrijven. Stel je voor: een culinair magazine zorgt dat recepten via een subsite makkelijk bij ons te bestellen zijn. Wij verkopen, zij ontvangen een kickback fee en kunnen adverteerders zelfs verkoopmogelijkheden bieden. Ook uitgevers van kranten en omroepen zijn steeds meer met culinaire zaken bezig, dus daar zien we een soortgelijke opportunity. Verder zijn we onder meer bezig met een expat-portal. De mogelijkheden zijn groot.’

Is de investering niet enorm?
‘Zeker, het vergt forse investeringen, maar als je dit niet groot aanpakt gaat het niet lukken. Je hebt schaal nodig om efficiënt te werken en als je niet efficiënt werkt kun je geen prijsstelling hanteren die aantrekkelijk is voor een breed publiek. Feitelijk hebben we om dit mogelijk te maken samen met onze partners en klanten een nieuw ecosysteem gebouwd, een basis die ook voor andere bedrijven het fundament legt voor nieuwe proposities en formules. Een belangrijk voordeel is dat de markt enorm groot is, ruim 50 miljard euro in wat we allemaal doen. Bij een marktaandeel van 0,1 procent kunnen we al winstgevend zijn.’