Twinkle | Digital Commerce

Cleafs doet lead-generatie en cpc-campagnes in de ban

2017-05-27
180101
  • 1:47

Cleafs is deze week zijn vijfhonderdste affiliatecampagne gestart. Het netwerk heeft besloten alleen nog maar te bemiddelen op basis van cost per sale, zegt directeur Henk Jan Bijmolt. Hij ziet groeikansen in Italië en Spanje.

Cleafs begon drie jaar geleden met enkele campagnes in de reisbranche, maar mikt tegenwoordig op de brede markt van ’vrije tijd en shoppping’. De groei van het affiliatenetwerk zit onder meer in categorieën huis en tuin, mode, gezondheid en cadeaus, aldus Bijmolt.

Webwinkeliers kritischer
De directeur is trots op de goede naam die Cleafs volgens hem heeft opgebouwd: ‘Het is belangrijk geweest om de campagnes in de financiële- en telecom sector niet te faciliteren. We zijn daarnaast streng met het keuren van nieuwe publishers. Alles draait om additionele sales voor de webshopeigenaar. Daarin durven we kritisch te zijn. Ondertussen worden ook webwinkeliers kritischer over de toegevoegde waarde van hun campagnes.’

'Niet hoogwaardig
Cleafs heeft besloten lead-generatie en campagnes op basis van cost per click (cpc) voortaan te weren. Bijmolt: ‘Bij lead-generatie gaat het om verkeer dat wordt getrokken via een enquête, winactie of prijsvraag. Voor zo’n lead wordt best veel betaald, maar in mijn opinie gaat het niet om hoogwaardig verkeer. Wij denken verder dat goede publishers niet willen scoren met vergoedingen voor clicks op “Gefeliciteerd! U bent de miljoenste bezoeker”, maar dat ze graag worden afgerekend op daadwerkelijke verkopen. Daarom concentreren we ons in de bedrijfsvoering ook op webwinkeliers.’

Uitzonderingen
Volgens Bijmolt wordt in twee gevallen afgeweken van de ban op cpc-campagnes. Het gaat allereerst om campagnes waarvoor nog geen trackingscode kan worden geplaatst: ‘Iets tijdelijks en een situatie waar we nog wel begrip voor hebben’, aldus de directeur. Daarnaast gaat het om aanbieders van maatwerkreizen, waarvan de prijs niet tevoren kan worden vastgesteld.

Spanje en Italië
De omzet van Cleafs kwam vorig jaar uit op 1,2 miljoen euro. Ongeveer 80 procent daarvan kwam uit Nederland. Voor verdere groei ziet Cleafs vooral mogelijkheden in het buitenland, waarbij opkomende affiliatemarkten als Spanje en Italië bij naam worden genoemd. De website van Cleafs is behalve in het Nederlands, Spaans en Italiaans ook in het Engels, Duits en Frans beschikbaar.