Kieskeurig.nl gaat producten van winkels zonder webwinkel meenemen in de vergelijkingen op zijn site. Gebruikers van de vergelijkingssite kunnen artikelen straks rangschikken op bezorgprijzen, afhaalprijzen of winkelprijzen.
Die aankondiging doet Bastiaan de Jong van Kieskeurig.nl. In de loop van deze zomer moeten de fysieke winkelprijzen zijn geïntegreerd in Sanoma's vergelijkingssite. Winkeliers kunnen deze aanleveren via datafeeds. De Jong: ‘We bieden inzicht in assortimenten op ketenniveau. Uiteindelijk willen we toe naar inzicht in actuele voorraden op filiaalniveau, maar veel retailers kunnen dat nu nog niet bieden.’
Afhaallocaties
Kieskeurig.nl brengt de afhaallocaties van adverterende webwinkeliers al enige tijd in beeld, zoals ook Beslist.nl dat doet . Bezoekers kunnen dus al zien waar ze een product dat online wordt aangeboden in de buurt kunnen afhalen. Daar komt straks de optie bij prijzen te vergelijken van winkels in het fysieke retailkanaal. De Telefoongids opende al een site die offline-prijzen met elkaar vergelijkt, Productenvinder.nl, maar daarin zijn de prijzen van webwinkels (nog) niet meegenomen.
Interactie
Bij het vergelijken van producten op Kieskeurig.nl moeten bezoekers straks eerst via tabbladen (bezorgprijzen / afhaalprijzen / winkelprijzen) aangeven of ze een product online willen bestellen, afhalen na een online-bestelling of kopen op de winkelvloer. ‘De interactie werkt zo dat je eerst een product selecteert en dan aangeeft hoe je het wilt kopen’, verklaart De Jong. ‘Pas daarna krijg je de verschillende prijzen voorgeschoteld. Ook kun je dan sorteren op nabijheid.’
Onoverzichtelijk
Wie de prijzen tussen de verschillende koopwijzen wil vergelijken zal moeten pendelen via de tabs. De Jong over die keuze: ‘Als de prijs leidend zou zijn en alle koopopties door elkaar zouden staan, denken we dat het heel onoverzichtelijk wordt. De mensen weten vooraf meestal toch wel hoe ze een product aan willen schaffen, is onze ervaring.’
Tracken
Winkeliers zonder webwinkel die hun producten willen tonen op Kieskeurig.nl krijgen een eigen pagina op de site, waarop ze informatie over hun bedrijf kwijt kunnen. Ze betalen volgens De Jong een vaste ‘inclusion fee’ voor opname en daarnaast een vergoeding voor bepaalde acties van webshoppers. ‘Denk aan het printen of doorsturen van een aanbod of het opvragen van een telefoonnummer. Dat kunnen we tracken’, aldus de uitgever.
It's en Beslist.nl
Kieskeurig.nl zocht al eerder toenadering tot het fysieke retailkanaal, door reviews beschikbaar te stellen in de winkels van elektronicaketen It's. Mobiele toepassingen zijn in de maak, aldus De Jong. De vergelijkingssite sloot eerder dit jaar een opmerkelijke samenwerking met Beslist.nl, dat beoordelingen van Kieskeurig.nl doorplaatst.
Wat origineel..........., Volgens mij ware Selectivo.nl en later Beslist hier al veel langer mee bezig.
@Roland: Bij Beslist.nl en Selectivo.nl gaat het voor zover ik weet om winkels of afhaallocaties van partijen die wél een online-bestelmogelijkheid bieden. Kieskeurig.nl mikt straks ook op retailers die niet online verkopen.
@Arjan; Nee hoor bij Selectivo.nl ging/gaat het ook om fysieke winkels zonder online bestelmogelijkheid, met het routekaartje erbij naar de winkel toe. Volgens mij is Beslist hier ook mee bezig. Ik zou zo graag weer eens wat vernieuwends willen horen van de vergelijkers
@roland. Klopt wat je zegt. Selectivo.nl positioneerde zich bij de start twee jaar geleden inderdaad als vergelijkingssite die producten uit fysieke winkels zonder online-bestelmogelijkheid meenam. Ondertussen is de site in handen van zijn derde eigenaar; Tribal IM heeft Selectivo.nl een halfjaar na aankoop alweer verkocht blijkt nu.