Belgische webwinkeliers mogen geen geld innen voor producten als de bedenktermijn voor consumenten nog niet is verstreken. Die bepaling, uniek in Europa, komt te vervallen in nieuwe handelswetgeving bij onze Zuiderburen. De bedenktijd wordt opgerekt van 7 naar 14 dagen.
De Belgische krant De Standaard schrijft over deze en andere wijzigingen in de handelswetgeving uit 1991. Koppelverkoop is voortaan voor alle retailers toegestaan en de voorgeschreven uitverkoopdata komen te vervallen, behalve bij kleding, schoenen en andere lederwaren.
Positief effect
Fedis, de federatie van Belgische distributiebedrijven, is blij met de versoepelde regels en verwacht een positief effect op de groei van e-commerce: ‘In België bedraagt de omzet per inwoner inzake e-commerce nog altijd minder dan de helft van de vergelijkbare e-handel in Nederland', aldus gedelegeerd bestuurder Dominique Michel. 'Voor ons is het duidelijk dat onze strikte wetgeving daarvan één van de oorzaken was.'
Richtlijnen
Met de aanpassingen, eind vorige week goedgekeurd door het Belgische parlement, komt de Belgische e-commerce wetgeving in lijn met die in de meeste andere Europese landen en voldoet ze aan de voorgestelde richtlijnen van de Europese Unie.
In Nederland mogen webwinkeliers betaling eisen bij aankoop, mits ze consumenten ook de optie laten om minder dan 50 procent vooruit te betalen. Thuiswinkel.org betoogde verschillende keren de restrictie over vooruitbetaling uit de wet te schrappen.
14 dagen?
De wet 'Koop op afstand' is zowieso een vreemde wet. Je bent als stenen winkel toch ook niet verplicht een product retour te nemen?
Dat je een product in de winkel in je hand kan houden en in een webwinkel niet is ook niet van belang. Je maakt zelf de keuze om via het web te bestellen, want dat is makkelijker, goedkoper etc.
Als consument heb je zelf de keuze om wel of niet te bestelling bij een webwinkel. Wil je het product evt retour kunnen sturen vraag dan aan de winkel of het mag. Mag het niet dan bestel je toch gewoon niet?
Waarom deze wet er uberhaupt doorgekomen is is me een raadsel. Nu moet webwinkels wel hogere prijzen berekenen. Om alle retourzending rompslomp te financieren en in sommige gevallen, afhankelijk van het product, met onverkoopbare waar te blijven zitten.
Nee laat de webwinkeliers het gewoon zelf regelen. Accepteer je geen producten retour dan gaat je klant maar naar de concurrent. Je mag toch zeker zelf wel weten hoe je je zaak runt? Nee je wordt zelfs gedwongen door de wet om retourzendingen te accepteren. Tja, uiteindelijk betaald de klant dit toch. Omdat deze kostenpost meegenomen wordt in de productprijzen.
De optie om minder dan 50 procent vooruit te betalen komt er bij mij zowieso niet in. Wet of niet. Die andere 51% zie ik geheid nooit meer terug. Ik heb de financiele middelen niet om betaling af te dwingen, waar grote webshops deze wel hebben. Bovendien kent de klant mij, maar ik ken de klant niet. Als de klant de kluit belazerd komt er makkelijk mee weg. Als ik dat doe is het snel gebeurd met de winkel natuurlijk.
Ik dwing tenslotte niemand om bij mij te kopen ;)
http://www.hetvaraantje.nl
Eveline, Ik denk dat je het precies benoemt zoals ik het denk. Inderdaad. Dan maar niet aangeloten bij een thuiswinkelorganisatie. Ook ik wil het bedrag vooraf betaald zien. Dat scheelt een hoop werk met administratie, controleren en incasso. Is er iets mis met het product, neem ik de volledige verantwoordelijkheid. Geen probleem. Maar dat het bij de wet wordt afgedwongen.... tja.... Ik bekijk het graag per casus. Kreeg ik een paar maanden geleden een product retour van een klant omdat het toch niet helemaal was wat ze dacht. Staat er vervolgens wel een leuke foto-shoot in een magazine met het betreffende product er leuk in. De klantgegevens klopten. Ik baal. Leuke manier van lenen was dat.....
Eveline & Pinka. Iets met klok en klepel... . Je moet de consument de mogelijkheid bieden om een bestelling achteraf of op moment van levering te laten betalen. Laat dat nou rembours heten. Bied je rembours aan dan voldoe je aan de wettelijke regels. Ik ben gecertificeerd lid van thuiswinkel (ik voldoe dus aan de wet). Ik bied (nog) geen achteraf betalen aan maar overweeg dit wel omdat dit een flinke boost van orders betekend.
Retouren? Geen probleem. Ik trek potentiële klanten over de streep door te wijzen op de 14 dagen regeling. IPV te klagen kan je het ook als verkoop argument inzetten. Volgens mij heet zoiets ondernemerschap. Overigens zijn ook regels ten voordele van de winkelier mbt retouren. Verdiep je er maar eens in.