Twinkle | Digital Commerce

CBS: Online-koper vaak man en hoger opgeleid

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:15

Onder Nederlandse mannen bevinden zich meer regelmatige internetkopers dan onder Nederlandse vrouwen. Vooral in de leeftijd tussen 25 en 44 jaar en onder hoger opgeleiden is aantal frequente webshoppers groot.

Dat blijkt uit het rapport ‘De digitale economie 2009’ van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat vanaf vandaag online beschikbaar is.

Het CBS bracht een deel van de bevindingen al eerder naar buiten. Zo maakte het eind oktober kenbaar dat zes miljoen Nederlanders als een ‘frequente online shopper’ kunnen worden beschouwd. Aan die definitie voldoen respondenten die in de drie maanden voor de onderliggende enquête nog een online-aankoop deden.

In onderstaande figuur laat het CBS zien hoe groot het percentage regelmatige webshoppers is onder internetgebruikers van verschillend geslacht, leeftijd en opleidingsniveau:

Bron: De digitale economie 2009, CBS

Het CBS bracht ook in kaart welke problemen de frequente webshoppers ondervonden bij het doen van hun laatste aankopen online. Te late levering en technische mankementen aan de website werden met afstand het vaakst genoemd: 

Bron: De digitale economie 2009, CBS

Het CBS maakt tenslotte inzichtelijk welke productcategorieën het populairst zijn online. Bijna zes op de tien Nederlandse internetgebruikers boekte in 2009 een reis, vakantie of accommodatie online, zo blijkt uit de cijfers. Deze categorie was al het grootst, maar groeide (ook procentueel) harder dan alle andere categorieën:

Bron: De digitale economie 2009, CBS

In ‘De digitale economie 2009’ is nog veel meer informatie te vinden over e-commerce in Nederland. U vindt het rapport hier.