Twinkle | Digital Commerce

ABN Amro: 'Internet strijdtoneel voor reisbranche'

2017-11-08
330280
  • 1:10

De reisbranche krijgt te maken met schaalvergroting, verticale integratie en intensievere samenwerking, verwacht ABN Amro. Op korte termijn zal de markt door slechts een klein aantal touroperators worden gedomineerd. ‘Wij gaan ervan uit dat de slag om marktaandeel in de travelsector verder zal worden uitgevochten op internet.’

Dat concludeert ABN Amro in het recent verschenen derde deelrapport ‘Hoe reizen we verder?’, over de toekomst van de reisbranche. Bij gebrek aan ‘sterke fundamenten, zoals een hersteld consumentenvertrouwen en een gunstig niveau van consumentenbestedignen’, verwacht de bank geen economisch herstel voor de reisbranche op korte termijn (lees: 2010).

Vanaf 2011 breekt volgens ABN Amro de herstelfase aan, die nog enige tijd ‘onder trend’ blijft (zie de figuur hieronder). Uit het rapport: ‘Over echt krachtig economisch herstel voor de Nederlandsde economie en de travelsector kunnen we pas spreken over meer dan twee jaar.’

Een op vijf reisbureaus weg
In het eerste deelrapport onder de noemer ‘Hoe we reizen we verder?’ voorspelde ABN Amro dit voorjaar dat één op de vijf reisbureaus in 2015 niet meer bestaat door de opkomst van het internet. De verwachte daling van het aantal fysieke vestigingen is met 45 procent nog scherper.

De drie deelrapporten ‘Hoe reizen we verder?’ zijn hier te downloaden.