Uit onderzoek in opdracht van de Europese commissie is gebleken dat 60 procent van de online bestellingen door consumenten die in het buitenland zijn geplaatst, niet kunnen worden volbracht. Webwinkeliers zijn niet in staat of weigeren bestellingen naar een ander land te verzenden, of bieden niet voldoende mogelijkheden voor buitenlands betalingsverkeer.
Mystery shoppen
Tijdens het onafhankelijke onderzoek probeerden mystery shoppers uit 27 EU-landen, online bestellingen in het buitenland te plaatsen. Het ging om populaire producten zoals camera’s, cd’s, boeken en kleding. In totaal deden zij meer dan 11.000 testbestellingen, hiervan kon 60 procent niet worden uitgevoerd. Eén van de reden hiervoor was het ontbreken aan de mogelijkheid om online te betalen vanuit het buitenland. Daarnaast was het vaak niet mogelijk om de bestelling te laten verzenden.
Nadelig
Dit is nadelig voor de consument, hij loopt zo immers voordelen mis wat betreft een betere prijs- kwaliteitverhouding en een ruimer aanbod. In meer dan de helft van de lidstaten werd namelijk 50 procent of meer van de producten minstens 10 procent goedkoper gevonden via een website in een ander land, waarbij de vervoerskosten werden meegerekend. Bovendien was 50 procent of meer van de gezochte producten niet te vinden op websites in eigen land en werden deze alleen aangeboden door een verkoper in het buitenland.
Meglena Kuneva, Europees Commissaris voor consumentenrechten, reageerde: ‘De resultaten van dit onderzoek zijn zeer opvallend. We hebben nu de beschikking over concrete feiten en cijfers die laten zien dat de Europese interne markt voor consumenten op het gebied van online-retail, tot op grote hoogte, nog geen realiteit is. De nationale grenzen voor consumenten bij het doen van online-aankopen blijven gesloten. We moeten de wirwar van wetten en regels, die webwinkeliers weerhouden om hun producten in andere landen aan te bieden, vereenvoudigen’.
Strategie
Zo is het doel om de vele verschillende wetten en regels te vervangen door één eenvoudige set rechten die voor de hele EU gelijk is. Dit biedt consumenten dezelfde bescherming en winkeliers profiteren van lagere nalevingkosten en juridische duidelijkheid. Daarnaast is het van belang dat de handhaving van het consumentenrecht blijft doorgaan, bijvoorbeeld in de vorm van ‘internet sweeps’. Ook het vereenvoudigen van de regels bij grensoverschrijdende transacties, zal het online winkelen binnen Europe verbeteren. Het veranderen van de regels met betrekking tot btw, heffingen voor recycling en de afdracht van auteursrechten zal de webwinkelier minder weerhouden om internationaal te gaan.
Meer informatie en uitgebreide resulaten van het onderzoek zijn hier te vinden.
Ik heb zelf een webwinkel http://www.IT-BAcKPAcKER.EU ik verkoop 2de hands business laptops. Ik zelf ben de uitdaging aan gegaan om over de grens te verkopen. Er zijn genoeg aanbieders die buitenlands betaalssystemen aanbieden zelf werk ik met moneybookers. Ik denk zelf dat de webwinkelier te weinig wordt bescherm ingeval van fraude met een credit cards dat kan vele tegen werken. De klant krijgt meestal zijn geld terug, maar er wordt weinig gaan voor de web-winkelier schadeloos te stellen want die handelt in goed vertrouwen, Wanneer een credit card bedrijf de online betaling goedkeurd, moet men er toch van uit kunnen gaan dat het goed en niet achteraf met charge back (geld terug vordering) situatie te maken krijgt, deze zaken worden niet goed uitgelegd naar de web-winkelier. Daar kan dus nog veel aangedaan worden. Frankie
Tegenwoordig bestaan veel mogelijkheden voor betalingen vanuit het buitenland.ik gebruik zelf voor mijn zaak Xtra-Shop meederen mogelijkheden en daardoor ik heb klanten in gehele Europa en ook USA en Canada.
Xtra shop hoe ga u dan om met fraude? Frankie
Wij sturen toch best wat orders naar het buitenland. Wel minder als verwacht omdat de verzendkosten altijd zo verschrikkelijk hoog zijn. 75% van de orders komt uit Nederland daarna Belgie. Ook makkelijker met de garantie als iets defect gaat. Sommige klanten betalen voor een product van 40 Euro 200 Euro verzendkosten maar dat is maar een heeel klein deel. Het verzend bedrag is toch meestal de drempel. En betalen via Paypal, CC of IBAN/BIG kan toch iedereen? En ze storneren niet zomaar. Als jij kan aantonen dat je de order verzonden hebt en dat het aangenomen is met handtekening dan moet de klant maar weer aantonen dat dat niet zo was. En met 3D secure (CC) is de klant helemaal het haasje want als het met een 3D transactie is aangekocht heeft die klant een uitdaging om uit te leggen dat hij het niet gekocht heeft. E-tailers hebben het waarschijnlijk druk zat met binnenlandse orders. En misschien zijn ze niet toe aan een over-de-grens site.