Twinkle | Digital Commerce

Zomoto veilt leaseauto's op Auto.nl

2017-11-08

Zomoto, het automotive internetbedrijf van voormalig Funda-voorman Marque Joosten, begint met de directe verkoop van gebruikte leaseauto’s. Het is de opmaat naar de verkoop van nieuwe auto’s op de site Auto.nl.

LeasePlan is de eerste leasemaatschappij die gebruikte auto’s via Auto.nl van de hand doet. Volgens Joosten zullen daar binnen een jaar tijd zeker nog vier maatschappijen bijkomen.

Drie jaar oud
De auto’s die vanaf 1 september worden aangeboden op Auto.nl, vorig jaar begonnen als link-platform, zijn gemiddeld drie jaar oud. Ze variëren in prijs tussen de 7.500 en 15.000 euro.

Omgekeerde veiling
Ze zullen worden verkocht in omgekeerde veilingen van maximaal twee volle dagen, waarbinnen de verkoopprijs iedere vijf seconden afneemt. Na 48 uur is de bodemprijs bereikt, waarna de veiling wordt gesloten en de auto's via de groothandel worden verkocht. Joosten: ‘Op deze manier hopen we snel veel auto’s te verkopen. Een veiling per opbod neemt meer tijd in beslag.’

Prijstellertje
Volgens Joosten zullen er meerdere veilingen tegelijkertijd lopen: ‘Dat kunnen er best een stuk of tien zijn en ze worden ook op autozoeksite Zomoto.nl gecommuniceerd aan de hand van een real-time prijstellertje. Verder laten we op Auto.nl zien welke auto’s er binnenkort zullen worden geveild, waardoor er altijd een aanbod van minstens 50 auto’s te zien is.’

Het bestellen van een auto kan alleen op Auto.nl, waarbij de webshopper de keus heeft een afspraak voor een proefrit in te plannen of meteen tot koop over te gaan.

Inspectierapport
Het voordeel van de online-verkoop van leaseauto’s boven die van andere occassions, is dat veel over de auto’s bekend is, stelt Joosten: ‘De kilometerstand is via de Nationale Auto Pas erkend en verder zijn een onafhankelijk inspectierapport en de volledige onderhoudshistorie van de BOVAG-erkende merkdealer online te bekijken.’

Deze transparantie zegt Joosten ook te kunnen bieden bij de verkoop van huurauto’s en showroommodellen, die hij in een later stadium ook wil gaan aanbieden op Auto.nl. ‘Maar het ultieme doel is uiteindelijk nieuwe auto’s online te gaan verkopen.’

Goedkope Aziatische merken
Joosten zinspeelde al eerder op de online-verkoop van nog onbekende maar goedkope Aziatische merken, waarvoor het niet loont een heel dealernetwerk op te tuigen. Toch gelooft hij dat ook duurdere modellen via het online-kanaal een eigenaar kunnen vinden: ‘De Alfa C8 limited edition wordt al ongezien en zonder proefrit voor een paar ton verkocht.’

Besef
Net als makelaars, boekhandels en reisbureaus zullen autoverkopers volgens Joosten inzien dat de toekomst online ligt. Maar dat besef lijkt nu nog maar langzaam te dagen: ‘Ze hebben toch al zo’n tien jaar de tijd gehad om aan het idee te wennen, maar nog steeds is de site van het gemiddelde automerk niet meer dan een veredelde brochure.’

15.000 leaseauto's per jaar
Joosten mikt op de verkoop van 2.500 leaseauto’s op Auto.nl in het eerste jaar. Uiteindelijk wil hij dat aantal laten groeien tot 15.000 per jaar.

Zomoto
De verschillende sites van Zomoto trekken volgens Joosten ruim 1,5 miljoen bezoekers per maand. Alleeen Autoweek-uitgever Sanoma, dat vorig jaar Autotrader.nl overnam, trekt meer bezoekers met zijn autosites.